Heineman, Lundqvist och Åman förlänger
Publicerad: 2021-12-23
Leksands IF
Leksands IF har kommit överens med den talangfulla trion Emil Heineman, Alexander Lundqvist och Nils Åman om förlängningar av kontrakten. Heineman och Åman har skrivit på varsitt treårsavtal, och Lundqvist förlänger med två nya år.

Leksands IF har kommit överens med 20-åriga Emil Heineman, 20-åriga Alexander Lundqvist och 21-åriga Nils Åman om förlängningar av deras respektive spelaravtal. Såväl Lundqvist som Åman kommer ursprungligen från Avesta och har båda fostrats i Skogsbo SK och Avesta BK. Emil Heineman är leksing sedan födseln och bär Leksands IF som stolt moderklubb.

Samtliga tre ovan nämnda herrar debuterade i Leksands IFs herrlag under säsongen 2019/2020 och gjorde sig snabbt omtyckta av den vitblåa publiken. Heineman och Åman slog sig in i representationslaget på herrsidan redan till säsongen 2020/2021 medan Lundqvist under samma säsong till stora delar var utlånad till Mora IK för att tillskansa sig värdefull erfarenhet.

Under den innevarande säsongen har trion tagit ytterligare stora kliv i sin utveckling vilket återspeglat sig såväl på isen som i statistikkolumnerna över poäng och speltid.

De nya kontrakten med Emil Heineman och Nils Åman gäller över säsongen 2024/2025, och det nya kontraktet med Alexander Lundqvist gäller över säsongen 2023/2024.

Emil Heineman om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-För mig som vuxit upp i byn är det självklart en stor ära att få spela i Leksandströjan. Det ska bli riktigt kul och spännande att fortsätta utvecklas i Leksands IF, en förening jag brinner otroligt mycket för.

Alexander Lundqvist om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det känns jättekul att förlänga avtalet med Leksands IF. Föreningen har nånting bra på gång och det känns väldigt roligt att få vara med på resan. Jag trivs väldigt bra i byn och i föreningen med mycket bra medspelare och tränare. Jag ser fram emot att få fortsätta bära Leksandströjan och spela inför Sveriges bästa fans i ytterligare två år.

Nils Åman om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det känns sjukt kul för mig att förlänga med Leksand. Jag har har alltid velat spela för Leksands a-lag, och det är fortfarande helt klart en dröm att få sätta på sig tröjan varje dag. Jag ser mycket positivt på framtiden. Vi har ett riktigt bra lag och ska jobba för att gå så långt som möjligt.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om kontraktsförlängningarna:
-Emil tar kliv hela tiden och en stor sak hos Emil är hans tävlande, både på och utanför isen. Emil har ett bra skott och en stor arbetskapacitet. Han är en bra skridskoåkare och det finns mycket potential kvar att utveckla hos honom. Emil är extremt seriös och jag är väldigt spänd på vad som kommer hända de närmsta tre åren i hans ytterligare utveckling.

-Alexander har tagit stora kliv denna säsong och har spelat väldigt moget för sin unga ålder. Alexander är rörlig på skridskorna, väldigt följsam, har ett bra förstapass och är positionssäker. Han har en stor potential och det skall bli väldigt spännande att följa hans resa som fortsätter här i Leksand ytterligare två år.

-Nils är en otroligt skicklig och talangfull center med ett fantastiskt spelsinne. Han tar steg i sin utveckling varje dag, och vi ser en oerhörd potential i honom. Nils är en spelare som kommer att kunna vara drivande i våra toppkedjor inom en snar framtid.

Richard Brasar