Härlig seger över Göteborg
Publicerad: 2021-12-05
Damlaget
Leksands damer åker hem från västkusten med tre poäng i bagaget. Detta efter att ha vunnit över Göteborg med 4–1. – Jätteskönt att få vinna, det har varit några tuffa förluster på slutet, säger Lindsay Agnew till hemsidan.

Glädjen och lättnaden över dagens tre poäng går nästan att ta på i Lindsay Agnews röst när hemsidan får tag på henne en stund efter slutsignalen. Samtliga tre poäng följer nämligen med hem till Dalarna efter att de blåvita i princip kontrollerat hela matchen.
Man tog ledningen i mitten av första perioden och även om Göteborg kunde kvittera i samma period, så spred sig ingen större nervositet det blåvita laget.
– Vi var inte så oroade. Det var långt kvar av matchen och vi fokuserade mest på att studsa tillbaka så snabbt vi kunde.

4–1 i tom kasse

Och det gjorde man också. I andra perioden gick Lindsay Agnew och de andra fram till 3–1 och i slutet av tredje perioden kom 4–1 i tom kasse efter att Göteborg plockat målvakten.
– Det som funkade bäst i dag var vårt anfallsspel och att vi gjorde mål. Vi har haft svårt att få till det på slutet, men i dag hade vi bra flyt och bra rörelse i det offensiva spelet.
Leksand fick också träna oerhört mycket boxplay. Laget drog på sig hela åtta utvisningar, men löste spelet med en person mindre på isen galant och är nu bäst i serien på att försvara sig i numerärt underläge.
– Vi hade inte direkt någon tur med domsluten i dag. Men det är inget vi kan påverka så för oss gällde det att jobba på och skydda vårt mål.

Fastare grepp om slutspelsplatsen

Vad är då hemligheten bakom ett bra boxplay?
– Det gäller att tro på det system man bestämt sig för och sedan verkligen följa det också. Man måste spela med disciplin och jag tycker vi gör det riktigt bra. Vi har övat en hel del på det och det märks nu tycker jag.
Segern i dag innebär att Leksand tar ett lite fastare grepp om den sista slutspelsplatsen. Det är sju poäng ner till SDE som ligger på kvalplats.
– Jag vet var vi ligger, men personligen försöker jag att inte fokusera för mycket på tabellen. Även om det är svårt, tänker jag mer på vårt lag och vad vi kan kontrollera.

Brynäs och sedan jullov

På torsdag väntar bortamatch mot Brynäs och sedan är det dags för jullov. För Lindsay Agnew betyder det en resa över Atlanten och en träff med familjen. Hon är ursprungligen från Toronto, men åker till Florida där familjen har ett semesterboende.
– Det ska bli jättehärligt att få träffa dem, det var länge sedan. Jag gillar att spela golf, så det kommer jag nog ägna mig mycket åt.
Så när du kommer tillbaka är du solbränd och med en förbättrad golfsving?
– Haha, ungefär så. Det är verkligen kul med golf så jag hoppas kunna spela en del.

Elisabet Wahl