Skadeuppdatering herrlaget
Publicerad: 2021-10-21
Under veckoslutet väntar två matcher för herrlaget i form av bortamöte med Luleå under torsdagskvällen samt hemmamatch mot Växjö på lördag. Här är en uppdatering om skadeläget i truppen tillsammans med fysioterapeuten Per-Ivar Andersson inför de kommande kamperna.

För tillfället är fem spelare otillgängliga för spel i herrlagets trupp i form av August Berg, Patrik Zackrisson, Johan Fransson, Lian Bichsel och Mattias Ritola. På plussidan återfinner vi dock Jesper Kandergård som är tillbaka från sin tidigare skada, och även hunnit med att slipa på matchformen tillsammans med J20-laget. Nedan kommenterar fysioterapeuten Per-Ivar Andersson de spelarna som saknas för tillfället.

#3 August Berg
-August kör just nu tuff fysträning utifrån de moment han kan genomföra efter sin skada. August jobbar på väldigt bra, och vi ska tillsammans med honom göra det bästa möjliga av den tråkiga situationen, säger Per-Ivar Andersson.

#9 Patrik Zackrisson
-”Zacke" tvingades att avbryta hemmamatchen mot Örebro i lördags på grund skadekänningar. Han kommer inte spela matcherna mot Luleå och Växjö den här veckan, men hans rehabilitering går stadigt framåt. Vi kommer att göra en ny utvärdering under nästa vecka och ta ett nytt beslut utifrån det, säger Per-Ivar Andersson.

#10 Johan Fransson
-Johan har varit på ytterligare besök hos läkaren, och positivt kring honom är att han fått beskedet att han nu kommer att kunna ställa om till en vardag utan den nackkrage han burit sedan olyckan. Johan har varit och sett några av våra hemmamatcher, och det är alltid roligt att träffa honom. Han tillför mycket till gruppen trots att han inte kan deltaga i verksamheten på daglig basis, säger Per-Ivar Andersson.

#20 Lian Bichsel
-Lian tvingades avbryta bortamatchen mot Fribourg-Gottéron efter en oturlig kollision. Han har under torsdagsförmiddagen tränat på is tillsammans med Patrik Zackrisson, dock med individuella övningar och utan kroppskontakt. Skadan är av sådan karaktär att det bara är att vänta ut läkningsprocessen, och så snart han bedöms hel och frisk kommer han att vara tillgänglig för spel igen. Han kommer dock inte att finnas med vid veckans matcher mot Luleå och Växjö, säger Per-Ivar Andersson.

#21 Mattias Ritola
-Mattias tränar fortsatt på utanför isen, och gör ett gediget jobb med sin rehabilitering. När Mattias kommer att kunna gå vidare med nästa steg i sin träning är just nu osäkert, säger Per-Ivar Andersson.

Richard Brasar