Linus och "Kolan" lämnar Leksands IF
Publicerad: 2020-03-16
Säsongen fick ett abrupt slut under söndagen när Svenska Ishockeyförbundet meddelade att det inte blir något mer spel i Sverige den här våren. Detta innebär också att "silly season" har startat, och det står nu klart att såväl Linus Persson som Mattias Karlsson lämnar Leksands IF.

Arbetet med lagbygget inför den kommande SHL-säsongen har startat för Thomas Johansson. En naturlig del efter en säsong är såklart att några av spelarna lämnar laget, vilket är fallet för Linus Persson och Mattias Karlsson som inte kommer att spela vidare i Leksands IF.
-Processen har startat med individuella samtal och utvärderingar med samtliga spelare här efter säsongen. Det är alltid tråkigt att behöva lämna negativa besked, framförallt till två underbara killar som betytt så mycket för föreningen. Jag vill verkligen rikta ett stort tack till både Linus och Mattias för deras insatser i Leksands IF, säger Leksands IFs GM, Thomas Johansson.

Linus Persson

Linus Persson har en lång och framgångsrik karriär som tog sin början i moderklubben Viking HC hemma i värmländska Hagfors. När det var dags att välja in på hockeygymnasium gick Perssons flyttlass för första gången utanför de värmländska skogarna då han hamnade i Frölunda HC. Efter juniortiden väntade två säsonger för Hammarby IF i Allsvenskan innan han inför säsongen 2006/2007 skrev på sin första sejour i Leksands IF. Sitt stora lyft i karriären fick Persson dock då han efter en säsong i Rögle BK återvände till Värmland för spel i BIK Karlskoga.

Det kom att bli fyra väldigt poängstarka säsonger i Bofors för Perssons del innan SHL-spel i Luleå HF stod för dörren. Efter två stabila säsonger i Norrbotten var det återigen dags för spel på värmländsk mark för Linus Persson då Färjestad BK erbjöd ett kontrakt inför säsongen 2014/2015. I Karlstad kom han att bli mycket uppskattad och han var klubben trogen i fyra raka säsonger.

Inför säsongen 2018/2019 skulle det lyckligtvis återigen bli Leksands IF som klubbadress för Persson som vann den interna poängligan under sin återkomst i föreningen, och han var en starkt bidragande faktor i återkomsten till SHL under förra våren. Den nyligen avslutade säsongen fick dock ett tvärt slut även för Linus Perssons del då han i mitten av februari skadade sig så pass illa att säsongen var över. Totalt har Linus Persson spelat 129 matcher för Leksands IF.

Linus Persson om att lämna Leksands IF:
-Det är klart att det är tråkigt, men det är så det funkar i branschen. Jag är tacksam att jag fick komma tillbaka till Leksands IF för två år sedan. Jag ville verkligen vara med och spela upp Leksand i SHL, och det var fantastiskt att vi lyckades direkt. Det är tråkigt, men givetvis helt korrekt, att serien stängs ner i förtid nu. Det känns ändå bra för personlig del att Leksands IF spelar i SHL även nästa säsong, och jag lämnar Leksand med en god känsla.

Mattias Karlsson

Mattias "Kolan" Karlsson har även han byggt upp gedigen karriär genom åren. Han lämnade moderklubben Guldsmedshytte SK för spel i Brynäs juniorverksamhet inför säsongen 2001/2002 och kom att stanna i Gävle under samtliga sina fyra år som juniorspelare. Efter en säsong med Almtuna, och ytterligare två i BIK Karlskoga, belönades Karlsson med ett SHL-kontrakt hos Färjestad BK precis innan transferstoppet säsongen 2007/2008. Redan samma höst flyttade "Kolan" över Atlanten för spel AHL-spel i Binghamton Senators i Ottawas organistation som draftat honom redan 2003.

Efter den ettåriga sejouren i AHL återvände Karlsson till Sverige för spel i dåvarande Elitserien med Timrå IK. Han fick chansen i Tre Kronor redan under sin första säsong i återkomsten till Sverige, och stod totalt för två starka i säsonger i Timrå IK innan HV71 blev nästa klubbadress för den stora backen. Det kom att bli fyra fortsatt starka säsonger i Småland för Karlsson innan ett helt nytt äventyr stod för dörren då han lämnade för spel i KHL-laget Severstal Cherepovets inför säsongen 2015/2016. Efter ett år i Ryssland kom Karlskrona att bli familjen Karlssons nya hemvist, och två säsonger i Karlskrona HK väntade.

Inför säsongen 2018/2019 var det dock äntligen dags för Mattias Karlsson att skriva på för Leksands IF. Poängproduktionen under säsongen i HockeyAllsvenskan samt Direktkvalet till SHL blev hela 29 poäng på 57 matcher för Karlsson då han var starkt bidragande till SHL-avancemanget i kvalet mot Mora under sin första säsong i Leksands IF. Under sommaren tvingades dock "Kolan" till en axeloperation vilket gjorde att han missade inledningen av den nyligen avslutade säsongen. Han kom dock tillbaka starkt under senhösten och gjorde till slut 33 matcher i SHL för Leksands IF. Totalt har Mattias Karlsson spelat 90 matcher i föreningen.

Mattias Karlsson om att lämna Leksands IF:
-Jag är väldigt glad att vi fick chansen att komma hit till Leksand och att jag har fått spela här. När vi gick från att vara mer eller mindre utskrattade i HockeyAllsvenskan vid jul för att sedan gå hela vägen till SHL är höjdpunkten min karriär. Det är få förunnat att få vara med om något sådant, och jag är mycket glad och stolt över min tid i föreningen.

Richard Brasar