Tre viktiga poäng mot Oskarshamn
Publicerad: 2020-01-18
En otroligt stark tredje period där Leksand gjorde tre mål innebar att kvällens mycket viktiga match slutade 3–2 till Leksands favör.

Leksand fick en mardrömsstart på matchen då Oskarshamn tog ledningen efter bara två och en halv minuts spel med ett skott från nära håll. Resterande del av första perioden var jämn där Leksand hade flera chanser att kvittera med Spencer Abbott i spetsen, men inget mål gjordes och perioden slutade 1–0.

Tidigt i den andra perioden så hade Thomas Valkvae Olsen ett gyllene läge att skicka in 1-1 på friläge som tyvärr bommades. Därefter tog Oskarshamn över spelet och gjorde till slut 2–0 i mitten av mellanakten. Siffrorna kunde mycket väl ha varit större vid pausvila, men Janne Juvonen stod för några riktigt bra räddningar och höll kvar Leksand i matchen.

Det blåvita laget kom ut med energi i inledningen av tredje perioden, och efter drygt två minuter satt också 2–1 efter att Mattias Göransson skickat in pucken från sin backposition. Leksand fortsatte att köra efter reduceringen och tryckte tillbaka Oskarshamn, och inte långt därefter kom också kvitteringen efter att Johan Fransson hittade nätet från offensiv blå med ett fint skott. Efter 2–2-målet tappade Leksand energin i några minuter men hittade sedan tillbaka igen, vilket gav ett nytt blåvitt mål. Fredrik Forsberg fick pucken i fart och rundade Tex Williamsson för 2–3 med bara fem minuter kvar av ordinarie tid. Leksand höll sedan undan och tog tre mycket viktiga och härliga poäng, vilket också innebär att man nu placerar sig på en tolfte plats i SHL.

På torsdag väntar hemmamatch mot Djurgården, säkra din plats i Tegera Arena och hjälp laget till en ny seger!

Arvid Yngvesson