Payge Peña inför hemmahelgen
Publicerad: 2022-01-14
Damlaget
Förra veckans hemmamatch resulterade i en 1-0-seger mot Djurgården. Nu till helgen gästas damlaget av HV71 och Göteborg. – Om vi tar bättre tillvara på de chanser som vi skapar har vi goda chanser till seger, säger den kanadensiska forwarden Payge Peña.

26-åriga Peña gör sin första säsong i Sverige och känner sig som hemma i Leksand.
– Jag trivs hur bra som helst. Jag gillar småstadskänslan och att hockeyn är en så stor del av samhället, säger Peña, som beskriver sig själv som en ganska defensiv forward, som försöker att spela enkelt och vara noggrann med alla detaljer i spelet.

Som senast spelade match har leksingarna lördagens förlust borta mot serieledande Luleå, och inför helgens omgång parkerar dalalaget på en åttondeplats i tabellen. 10 poängs marginal ner till SDE, som är första lag under strecket.
Tabelltrean HV71 ställs mot tvåan Brynäs under fredagskvällen, för att sedan styra vidare mot lördagens match i Tegera Arena, och för Leksands del följs sedan lördagsmatchen upp av att tabelljumbon Göteborg kommer på besök.
Ett Göteborg som fortfarande jagar säsongens första seger.

Nyckeln till 6 poäng?
– I båda matcherna kommer det att vara viktigt att vi spelar vårt eget spel fullt ut, och att vi håller i över 60 minuter, säger Payge Peña.
– För vinna matcher är det också viktigt att vi ser till att få bättre utdelning på de målchanser vi skapar. Får vi det ser det lovande ut.

Elin Broman