Johan Svedberg lämnar Leksand
Publicerad: 2015-01-26

I dag blev det klart att backen Johan Svedberg lämnar Leksand och flyttar hem till Sundsvall.
- Det har varit ett jättejobbigt beslut att fatta, men jag tror ändå att det här blir den bästa lösningen för alla parter, säger den snart 35-årige publikfavoriten.

Johan Svedberg kom till Leksand från Björklöven inför säsongen 2010/2011 och har varit assisterande lagkapten i LIF under alla hans säsonger i klubben utom en.
Denna säsong har det dock blivit ont om speltid för den hårdjobbande backen, något som till stor del ligger till grund för det beslut han nu har fattat.
- Jag vill ju spela hockey och ha kul, och med speltiden på slutet har jag inte kunnat göra det. Självklart har det varit ett jättesvårt beslut att fatta, men när jobbet inte fungerar mår man inte bra. Nu på slutet har jag känt att jag måste ta ett beslut, så jag pratade med Kruse om det gick att göra något åt situationen och då kom vi fram till det här. Hela föreningen har verkligen varit tillmötesgående och ställt upp för mig på bästa sätt, förklarar Johan, som nu kommer att förstärka sin tidigare klubb Sundsvall i division 1 resten av säsongen.
- Det känns som en jättebra lösning och jag ser fram emot det jättemycket. Sundsvall leder sin serie just nu och föreningen satsar uppåt. De har något roligt på gång och det känns bra att få bli en del av det.

"Sorgligt att det är över"
Samtidigt poängterar Johan ännu en gång att beslutet att lämna Leksand inte var lätt att fatta.
- Mina år i Leksand har varit helt fantastiska och självklart känns det väldigt sorligt att det är över nu. Jag satt och såg matchen mot Brynäs från läktaren nu i lördags, och visste att jag skulle bestämma mig dagen efter… Inramningen var som vanligt helt enorm och det gjorde det inte lättare direkt. Men, det är så här hockeyvärlden funkar och nu känns det ändå skönt att beslutet är fattat, menar Johan, som informerade laget om sitt beslut tidigare under måndagen.
Redan i morgon, tisdag, åker han till Sundsvall

Vilka är dina bästa minnen från tiden i Leksand?
- Oj, det finns så många, men självklart är det de här stora matcherna som Globenmatchen, utematchen och matchen när det blev klart att vi gick upp i Elitserien/SHL. Det är det största jag har varit med om som hockeyspelare.

Blev din tid i Leksand som du hade tänkt dig innan du kom hit?
- Innan jag kom hit kunde jag inte ens föreställa mig hur det skulle bli. Jag kom från en klubb som också har ganska bra stöd från supportrar, men att man kunde ha ett publikstöd som det jag har fått uppleva i Leksand hade jag nog aldrig kunnat tänka mig.

Vad vill du hälsa till Leksandsfansen som alla kommer att sakna dig nu?
- Jag kommer att sakna er också. Jag har haft helt fantastiska år här nere och är ledsen inombords över att behöva lämna er. Ni är helt otroliga och helt klart Sveriges bästa fans! Jag kommer aldrig att glömma er, säger Johan Svedberg, som självklart kommer att återvända till Leksand för att se på hockey framöver.
- Absolut! En gång leksing, alltid leksing.

Leksandstränaren Andreas Appelgren:
- Johan är en av de mest ambitiösa spelare jag har haft. Han är alltid den som kommer först till träningarna, och han har ställt upp för Leksands IF i alla lägen. Tyvärr har han haft problem med att ta en plats i laget efter skadorna han drabbats av den här säsongen, och i takt med det har den här lösningen vuxit fram. Jag och hela föreningen vill passa på att tacka Johan för hans tid i Leksand och vi önskar Johan han ett stort lycka till hemma i Sundsvall!

Elin Broman