Fyra spelare förlänger
Publicerad: 2018-04-27
Damlaget
Damtruppen börjar att fyllas på ordentligt. I går presenterades det första nyförvärvet, Tawnya Guindon, och i dag kan vi meddela att Sofia Engström, Kajsa Armborg, Josefin Söderberg och Ida Nikula samtliga är klara för en fortsättning i klubben. – Skickliga spelare som även har en stor utvecklingspotential, säger tränaren Uffe Hedberg.

Landslagsmeriterade Sofia Engström (-88), har gjort över 300 matcher i Leksands IF, de flesta som back. Under delar av den gångna säsongen spelade hon dock forward, och gjorde det riktigt bra, och det är också på den positionen som hon kommer att användas denna säsong.

Sofia Engström:
– Det här känns så bra! Jag var oerhört ledsen, besviken och sjukt less när säsongen tog slut i mars. Jag har brutit ihop flera gånger i vår när jag har funderat på vad jag vill, men jag vet att jag älskar sporten och träningen, så jag kör all in tills det inte går mer. Det kommer en dag då jag inte spelar ishockey mer, och därför kommer jag att njuta till fullo, så länge det går, av att vara en del av en så fin förening som Leksands IF. Det är få förunnat. Man ska aldrig räkna bort Fia, haha.

Uffe Hedberg:
– Fia gjorde 19 poäng som forward förra säsongen, och då spelade hon ändå back en stor del av året. Jag ser fram emot att se henne utvecklas ännu mer som forward och är jätteglad över att vi får ha henne kvar i laget. Fia är ryggraden i det här laget och har ett otroligt blåvitt hjärta.

Kajsa Armborg (-98), har gjort flera matcher i det svenska U18-landslaget. Hon har representerat Leksands IF sedan säsongen 2014/2015 och här gjort sig känd som en spelskicklig forward.

Kajsa Armborg:
– Jag tycker att Ulf har gjort ett bra intryck som vår nya tränare, och det känns som att säsongen kommer att bli riktigt bra. Det känns jättekul att få vara kvar i Leksand.

Uffe Hedberg:
– Kajsa har en bra blick för spelet och är en bra passningsläggare. Hon var skadad under delar av förra säsongen, men om hon håller sig hel och får rätt förtroende tror jag att hon har en riktigt bra säsong framför sig.

Josefin Söderberg (-96), går in på sin sjunde säsong i Leksands IF, och har under tiden i föreningen gjort sig känd som en hårt arbetande forward.

Josefin Söderberg:
– Leksand är helt enkelt det lag som jag verkligen vill spela för och representera i SDHL. Att få fortsatt förtroende känns jättekul!

Uffe Hedberg:
– Josefin är en stor och stark spelare som ingen rubbar på. Jag ser henne längst fram i en checking line, där hon checkar hårt och gör ett viktigt jobb för oss.

Ida Nikula (-98) har meriter från det svenska U18-landslaget, och har spelat i Leksands IF sedan säsongen 2014/2015. Hon beskrivs som en defensiv forward med offensiva kvaliteter.

Ida Nikula:
– Det här känns jättebra, speciellt med alla nya personer som ska jobba kring laget i år. Jag tror att organisationen kring laget kommer att ge oss förutsättningar att prestera bättre denna säsong.

Uffe Hedberg:
– Ida jobbar hårt och är väldigt noggrann i defensiven, men hon har även det offensiva i sig. Det här är en spelare med stor utvecklingspotential som jag tror kommer att utvecklas mycket denna säsong.

Elin Broman