Jonas Ahnelöv till Leksands IF
Publicerad: 2019-05-01
Leksands IF har skrivit kontrakt med den landslagsmeriterade backen Jonas Ahnelöv, 31, som närmast kommer från spel i Rögle BK. Kontraktet sträcker sig över säsongen 2020/2021.

Jonas Ahnelöv kommer ursprungligen från Stockholm och har Flemingsbergs IK som moderklubb. Sina två första år som junior spelade Ahnelöv i Huddinge IK innan flyttlasset gick till Göteborg och spel i Frölunda HC. Efter tre säsonger i Göteborgsklubben valde Ahnelöv att skriva på för Arizona Coyotes som han draftats av 2006, och han lämnade även Sverige för att ta steget över Atlanten för AHL-spel i San Antonio Rampage. Det kom att bli tre säsonger i USA för Jonas Ahnelöv, dock utan att få chansen att pröva på spel i NHL. Istället gick flytten hem till Sverige inför säsongen 2011/2012 då MODO Hockey blev Ahnelövs nya klubbadress. Även säsongen därefter representerade Ahnelöv MODO, men inför säsongen 2013/2014 skrev han på för sin andra sejour i Frölunda HC. Denna gången kom den att bli ettårig då han redan nästa säsong, 2014/2015, var tillbaka i Örnsköldsvik och MODO Hockey. Inför säsogen 2015/2016 valde Jonas Ahnelöv att pröva lyckan på rysk mark genom KHL-spel med Avangard Omsk. Det kom att bli tre säsonger i Avangard Omsk innan Ahnelöv inför den föregående säsongen flyttade tillbaka till Sverige och spel i Rögle BK som därmed är hans senaste klubbadress.

På den internationella scenen har Jonas Ahnelöv representerat Sverige från U18-landslaget upp till Tre Kronor. På meritlistan märks bland annat spel i J20-VM, två VM-turneringar med en bronsmedalj som bästa facit, samt spel i OS för Sverige i Sydkorea 2018. Totalt har Jonas Ahnelöv gjort 66 a-landskamper och 22 juniorlandskamper.

Jonas Ahnelöv om att ansluta till Leksands IF:
-Först och främst ska det bli kul att få komma upp till Leksand och spela. Det är en anrik och stor klubb med supportrar överallt så det ska bli riktigt kul. Jag skulle vilja säga att jag är en tvåvägsback med största styrkan i defensiven, men jag följer gärna med i anfallen när tillfälle bjuds. Jag hoppas kunna bidra en del med min rutin i vinter, och det ska bli riktigt kul!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Jonas Ahnelöv:
-Jag är glad att Jonas vill hoppa på resan med oss i Leksands IF. Vi får in en back som håller hög internationell klass och som har stor rutin från såväl landslagsspel i såväl VM som OS samt spel i KHL och SHL. Jonas största styrkor ligger i det defensiva arbetet och han kommer även att bidra med tuffhet och hårdhet i vårt försvarsspel. I och med rekryteringen av Jonas fortsätter vi att bygga våran stabila ram i defensiven som vi vet kommer att vara väldigt viktigt under säsongen.

Richard Brasar