Vila i frid, Ulf Skoglund
Publicerad: 2021-02-05
Leksands IF
Under fredagen har vi nåtts av det tragiska beskedet att den mångårige såväl spelaren som tränaren i Leksands IF, Ulf Skoglund, har gått ur tiden. Ulf Skoglund blev 62 år.

Ulf Skoglund kom till Leksands IF inför säsongen 1976/1977 som junior från Östersunds IK. Säsongen därefter slog han sig in i representationslaget och var dessutom med i det svenska lag som tog silver i J20-VM i Kanada. Efter två säsonger i Elitserien med Leksands IF lämnade Skoglund Dalarna för spel i Malmö IF inför säsongen 1979/1980 och blev där kvar i två säsonger innan han var åter i Leksands IF inför säsongen 1981/1982. Under hans andra sejour i den blåvita tröjan blev det sex raka säsonger innan karriären avslutades med två år i Örebro IK och en sista säsong i IF Sundsvall Hockey. På landslagsnivå spelade Ulf Skoglund även 6 st A-landskamper och 6 st B-landskamper för Sverige.

Som ledare har Ulf Skoglund gjort två sejourer i Leksands IF på representationsnivå. Utöver uppdragen i Leksands IF märks även många säsonger med stort engagemang inom dalahockeyn som ledare för Borlänge HF, Malungs IF och Smedjebacken HC. Inför den innevarande säsongen, 2020/2021, återvände Skoglund till Leksands IF där han under höstern och vintern varit tränare för Team Leksands J20-lag.

Vi minns Ulf Skoglund som en varm människa som gjort stora gärningar för Leksands IF genom åren. Våra tankar går till familjen, anhöriga och alla vänner.

Här kan du läsa ett reportage som gjordes med Ulf Skoglund i det senaste numret av medlemstidningen Leksingen.

Leksands IF