Lang och Nordsäter förlänger
Publicerad: 2019-12-30
I lördags blev de båda målskyttar i segermatchen mot Brynäs hemma i Tegera Arena. Idag står det klart att såväl Oskar Lang som Lucas Nordsäter fortsätter i Leksands IF även efter den innevarande säsongen. Lang har skrivit på för tre ytterligare säsonger, och Nordsäter för två nya säsonger.

Oskar Lang

Oskar Lang kom till Leksands IF inför säsongen 2012/2013 då han började hockeygymnasiet på orten. Lang blev tidigt uppmärksammad för sin fina teknik och sin snabbhet, men det kom att dröja fram till säsongen 2014/2015 innan han debuterade i representationslaget. Oskar Lang är nu inne på sin sjätte säsong i herrlaget och har till dags datum spelat 240 matcher i den vitblåa tröjan på seniornivå. På meritlistan har Lang förutom klubblagsspel med Leksands IF även 6 J-landskamper. Det nya kontraktet med Oskar Lang gäller över säsongen 2022/2023.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om kontraktsförlängningen med Oskar Lang:
-Det är kul att Oskar vill fortsätta på vår resa och tror på det vi gör i Leksands IF. I Oskar har vi en spelare som känner föreningen väl då han varit en del av Leksands IF i många år nu. Oskars styrkor ligger i snabbheten då han besitter rejäl speed på skridskorna. Till det kan även läggas bra spelförståelse, teknik och att han alltid jobbar stenhårt för laget. Det skall bli väldigt spännande och få följa Oskars utveckling på nära håll hos oss under ytterligare 3 säsonger.

Oskar Lang om att förlänga sitt kontrakt:
-Det känns väldigt bra för mig! Det är en stor ära att få spela i den här föreningen och jag är oerhört glad att få vara kvar i tre säsonger till. Det känns som att jag tar för mig mer och mer i spelet, och framförallt kanske här på slutet där jag tycker att jag spelat bra. Jag trivs väldigt bra i Leksand och tycker att vi verkligen har något på gång. Det känns verkligen inspirerande att vara med och försöka att göra Leksands IF till en etablerad klubb i SHL och ser fram emot att jobba vidare med det.

Lucas Nordsäter

Lucas Nordsäter kom till Leksands IF inför säsongen 2018/2019 och har fram till dags datum hunnit göra 80 framträdanden i representationslaget. Moderklubben för Lucas Nordsäter är Sunne IK, och han har även under sin juniortid hunnit med att representera IFK Ore, Grums IK, Växjö Lakers, Färjestad BK och IK Pantern innan han hittade hem i Dalarna. Med Växjö har Nordsäter ett SM-silver för J20 lag på meritlistan från säsongen 2016/2017. Det nya kontraktet med Lucas Nordsäter sträcker sig över säsongen 2021/2022.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om kontraktsförlängningen med Lucas Nordsäter:
-Vi ser en stor potential i Lucas. Han har i år tagit stora kliv i sin utveckling och vi ser fram emot att få utveckla Lucas hos oss under ytterligare två säsonger. Lucas styrkor ligger främst i defensiven men han använder även sin fina skridskoåkning för att bidra i det offensiva spelet. Vi gillar även att Lucas spelar fysiskt när det krävs.

Lucas Nordsäter om att förlänga sitt kontrakt:
-Jag har kämpat för det här hela tiden och det känns verkligen spännande. Jag är glad att ha fått förtroendet att vara kvar i Leksands IF i två ytterligare där vi verkligen stortrivs, och det ska bli riktigt roligt. Jag tycker att mitt spel tog fart på allvar i slutet av förra säsongen och sedan har jag varit kvar i det stimmet där jag försökt att jobba hårt och haft en bra känsla för att bygga vidare på det. Jag hoppas verkligen att jag kan fortsätta ta stora steg här under de kommande två säsongerna. Både jag och tjejen trivs väldigt bra här i Leksand och det passade perfekt för mig att förlänga kontraktet. Jag tror att allt bara kommer att bli bättre och bättre.

Richard Brasar