Åman och Lundqvist skriver a-lagskontrakt
Publicerad: 2020-03-19
Under avslutningen av grundserien fick vi se hur Nils Åman och Alexander Lundqvist klev in i representationslaget på herrsidan och tog för sig rejält på isen. De fick då många positiva recensioner från läktarhåll, och nu belönas de båda med a-lagskontrakt.

Såväl Nils Åman (född -00) som Alexander Lundqvist (född -01) har sitt ursprung i talangfabrikerna Skogsbo SK och Avesta BK som samarbetar på ungdomssidan. De båda har nu skrivit på varsitt tvåårskontrakt med Leksands IF.

Nils Åman

Nils Åman flyttade till Leksand inför säsongen 2016/2017 då han startade studierna på hockeygymnasiet. Han stod under sin första säsong för ett stabilt spel i föreningens J18-lag, och blev till den nästkommande säsongen dessutom assisterande lagkapten i J18. Han fick under sin andra juniorsäsong dessutom chansen vid 23 tillfällen i föreningens J20-lag. Det stora genombrottet på juniornivå kom dock säsongen därefter, 2018/2019, då han stod för hela 42 poäng på 47 matcher i J20 SuperElit. Under den nyligen avslutade säsongen tog Åman ytterligare stora kliv framåt i utvecklingen och stod under säsongen för 47 poäng på 30 matcher i J20. Han lånades under säsongen ut till Karlskrona HK där han spelade 6 matcher i HockeyAllsvenskan, men gjorde sig mest känd för den breda allmänheten under avslutningen av säsongen då han gjorde 8 framträdanden i herrlaget i SHL där han under dessa stod för 3 poäng (1+2). I prisskåpet hos Nils Åman finns även en bronsmedalj från TV-pucken som han tog med Dalarna 2015.

Alexander Lundqvist

Alexander Lundqvist flyttade även han till Leksand inför säsongen 2016/2017 och startade gymnasiet ett år tidigare än merparten av sina kamrater i samma årskull. Under sin första säsong i Leksands IF spelade Lundqvist såväl i U16 som i J18, men var redan under sin första riktiga juniorsäsong året efter ordinarie i föreningens J20-lag. I J20-laget har Lundqvist forsatt varit en viktig pjäs i backuppsättningen och fick även under avslutningen av den nyligen avslutade säsongen istid på allvar på SHL-nivå. Alexander Lundqvist har hittills under sin juniortid varit ett frekvent inslag i juniorlandslagen från U16 upp till U18. Totalt har Lundqvist, sin ringa ålder till trots, spelat hela 124 matcher i J20 SuperElit. Alexander Lundqvist har även tagit dubbla bronsmedaljer i TV-pucken med Dalarna 2015 och 2016.

Richard Brasar