Camper om vinsten i Småland
Publicerad: 2022-03-01
Trots att Oskarshamn var det bättre laget i två perioder blev det tre viktiga poäng för anfallaren Carter Camper och hans lagkompisar. – De spelar verkligen bra. Snabbt, fysiskt och tufft, säger Carter berömmande om smålänningarna.

Mot slutet av andra perioden kvitterar världens bäste Max Véronneau med säsongens 29:e mål. Carter hittar Max med en lysande passning.
– Jag fullkomligt älskar att spela med Max. Vi vet var vi har varandra. Här ser jag att det finns ett smalt utrymme för en passning och han avslutar strålande, säger den trettiotreårige amerikanen.

Trodde att Max skulle skjuta själv

I tredje perioden punkterar Carter matchen genom att sätta 1-3 i numerärt överläge. Kassen är inget uppställt powerplaymål.
– Nä, de jagar kvittering och går till anfall istället för att ställa upp i en box. Så det blir ett annorlunda spel.
Carter erkänner att han var säker på att Max skulle skjuta själv.
– Han är ju så skicklig i de där lägena. Så det var snyggt att göra avvägningen att passa i stället.
Tredje länken i kedjan,Marek Hrivík, snodde pucken av en Oskarshamnspelare i Leksands zon och passar Carter.
– Vi har kvar samma kemi som förra året. Vilken spelare han är! Och sen lägger vi till Max….

Mycket bättre defensiv

Efter tre förluster med 4-5 har Leksand bara släppt in ett mål på två matcher. Vad har hänt?
– Vi tog ett snack efter Luleå-matchen om defensiven. Man vinner inte matcher om man släpper in så många mål. Så jag tycker att vi skärpt till bakåt, säger Carter som öser beröm över sin målvakt Kasimir Kaskisuos insats.
Carter berättar också att backen och målskytten Patrik Norén fick mashatten efter matchen.
– Han var strålande idag!

Sover bra

Det här var den första av fyra bortamatcher och laget kommer inte hem förrän nästa tisdag.
– En av orsakerna till att vi valde Sverige var att det inte skulle bli lika långa bortaturnéer som i USA, säger Carter med ett skratt.
Trebarnspappan berättar att hans fru inte är helt nöjd med att hans bortavaro, men att han själv passar på att vila upp sig lite.
– Jag sover bättre än hemma, haha!

Vem delar du rum med?
– Jag har enkelrum eftersom ingen vill höra mig prata om min familj, säger Carter med ett stort leende.

Katharina Dalmalm