Förlust i målrik match
Publicerad: 2019-10-10
En målrik bortamatch mot Färjestad slutade med förlust efter att hemmalaget vunnit med 6–4.

Inledningen av matchen var jämn där båda lagen tidigt hade varsin ramträff, men det dröjde till tolv minuter var spelade innan matchens första mål föll. Färjestad tog tillvara på det andra numerära överläget för kvällen och skickade in 1–0, men Leksand svarade upp snabbt med att kvittera strax därefter då Linus Persson snappade upp en retur i powerplay och gjorde sitt första mål för säsongen. Bara två minuter senare såg Marek Hrivik till att ge Leksand ledningen då han snyggt placerade in pucken bakom en skymd målvakt och ordnade 1–2. Färjestad hade sedan chansen att kvittera innan de första 20 minuterna var färdigspelade, men Janne Juvonen ville annat och svarade för några viktiga räddningar.

Målen fortsatte att ramla in även i den andra perioden. Färjestad kvitterade efter endast två minuter, men Leksand tog tillbaka ledningen när Thomas Valkvae Olsen lade in pucken i öppet mål och därmed gjorde sitt första mål i SHL. Hemmalaget kvitterade igen efter att drygt tolv minuter spelats av mellanakten och 3–3 såg länge ut att vara resultatet inför de 20 sista minuterna, men med ynka två sekunder kvar till pausvila ökade Färjestad på till 4–3 på ett friläge och tog tillbaka matchen.

Om de första 40 minuterna var underhållande så var inte inledningen av den tredje perioden lika intensiv. Leksand lyckades inte bryta Färjestads defensiv för att komma ikapp, och istället för en kvittering kunde hemmalaget skicka in 5–3 med sex minuter kvar av ordinarie tid. De blåvita gav dock inte upp, utan en minut därefter skickade Johan Fransson in sin första kasse för säsongen vilket betydde 5–4 och återigen nerv i matchen. Leksand gjorde sedan ett tappert försök att få med sig poäng hem till Dalarna, men Färjestad avgjorde i öppet mål och fastställde slutresultatet till 6–4.

Nu på lördag väntar hemmamatch mot Linköping, säkra din plats i arenan och hjälp laget till en seger!

Arvid Yngvesson