Johan Fransson opereras
Publicerad: 2021-02-04
Kvällens match mot Växjö Lakers var den sista under den närmsta tiden för backen Johan Fransson, som under fredagen kommer att genomgå en operation för att komma till rätta med de skadeproblem som han dragits med under säsongen.

Johan Fransson har under säsongen spelat 22 SHL-matcher och under dessa haft en total speltid på över 460 minuter. Detta trots att den snart 36-årige backen dragits med en hel skadebekymmer. Sedan en tid tillbaka har dock en operation planerats in, och denna kommer alltså att genomföras under fredagen. Detta innebär att Fransson kommer att vara otillgänglig för spel under de kommande veckorna.

-Frallan har haft problem en längre tid men ändå spelat på en riktigt hög nivå, så det är klart att det känns tråkigt att han blir borta framöver. Johans problem har kommit till en punkt där både han och vi kände att vi behövde göra något åt det hela. Vi hoppas Johan har bra läkkött så att han snart kan vara tillbaka. Enligt vårt medicinska team så räknar vi med minst 4-6 veckors frånvaro, men det kan även bli längre, säger Leksands IFs GM Thomas Johansson.

Det är såklart aldrig optimalt med ett avbrott mitt i en säsong, likt det som nu drabbar "Frallan", men enligt honom själv är det ändå skönt att få till en åtgärd och efterföljande rehabilitering för att komma tillrätta med bekymren.

-Det är bara att gilla läget. Större delen av säsongen har jag haft problem med en ljumske, och fredagens ingrepp har varit planerat ett tag. Efter det väntar några veckors rehab, sedan är planen att komma tillbaka i topptrim under slutskedet av säsongen. Det är skönt att det blir av nu för att få ordning på det. Det är aldrig kul att vara skadad eller att missa matcher, men jag ser det från den positiva sidan. Jag kommer såklart att vara med laget och försöka sprida energi och glädje trots att jag inte kan spela, så jag ska försöka bidra och tillföra med det jag kan ändå, säger Johan Fransson.

Ersättaren på plats

Under onsdagseftermiddagen anlände Mirco Müller till Leksand, och under torsdagsförmiddagen gjorde schweizaren sitt första träningspass på Tegera Arenas is. Värvningen av Müller har skett med tanke på Franssons kommande frånvaro säger Thomas Johansson.

-Eftersom vi vetat om Franssons problematik under en längre tid så har vi sonderat marknaden löpande. Det har passerat några alternativ som inte känts helt rätt för oss, men till slut dök Mirco upp. Det blir helt enkelt en back in och en back ut i det här fallet, säger Johansson.

I samband med torsdagens match mot Växjö gjorde Mattias Göransson comeback i matchsammanhang, medan Daniel Gunnarsson saknades. Leksand har även två backar på utlåning i form av Alexander Lundqvist, som genom ett dispensavtal kan gå fritt mellan Leksands IF och Mora IK, samt Lucas Nordsäter som på längre tid är utlånad till Södertälje SK. Att till exempel kalla hem Nordsäter som ersättare till Johan Fransson var dock något man inte ville ta till som lösning.

-Att plocka hem Nordsäter var inte ett alternativ som vi övervägde. För Lucas egna utveckling, och därmed Leksands bästa, behöver han spela mycket och vi hade inte kunnat erbjuda honom lika mycket istid hos oss som han får i Södertälje. Därför var detta inte aktuellt, avslutar Johansson.

Richard Brasar