Uddamålsförlust mot Växjö
Publicerad: 2020-12-10
Ett decimerat Leksand stod för en bra insats mot ett riktigt hemmastarkt Växjö och fick sånär med sig en poäng efter att matchen slutat 4–3 till tabelltrean.

Leksand kom ut riktigt bra och fick även en drömstart på matchen när Fredrik Forsberg dundrade upp pucken i krysset för 0–1 på tavlan efter drygt två minuters spel. Inte långt därefter var ledningen nära att bli större när både Patrik Zackrisson och Nils Åman var nära ett hitta nät, men dessa gånger lyckades Erik Källgren stoppa pucken från att leta sig in. Istället för 0–2 så kunde Växjö komma in i matchen mer och mer för att sedan kvittera 14 minuter in i perioden från nära håll. Hemmalaget tog sedan ledningen med 2–1 i powerplay några minuter senare vilket också höll sig till pausvila trots stark press från Växjö i slutminuterna.

Den andra perioden fick även den en mycket härlig start när Peter Cehlárik kvitterade efter bara 43 sekunder. Efter 2–2-målet var det några relativt jämna minuter innan Leksand fick chansen i powerplay strax innan mitten av perioden, och när 5 mot 4-spelet var i slutsekunderna kom ett blåvitt mål på nytt. Carter Camper levererade en mycket vacker passning till Patrik Zackrisson som bara hade att styra in 2–3 i öppet mål och Leksand upp i ledning på nytt. I slutdelen av mellanakten pressade Växjö på för ett mål innan perioden var över, men Janne Juvonen stod emot bra och svarade för några viktiga räddningar för att behålla ledningen efter 40 minuter.

Tre minuter in i tredjeperioden kom istället ett kvitteringsmål från Växjö när pucken mycket oturligt styrde via Fredrik Forsbergs skridsko in i mål. Därefter stod matchen och vägde länge fram till att hemmalaget fick in 4–3 från ett backskott med drygt tre minuter kvar av ordinarie tid. Leksand tog sedan ut målvakten och försökte få till en förlängning, men det ville sig inte ikväll och man fick lämna isen med noll poäng.

På lördag står en bortamatch mot Skellefteå på schemat.

Arvid Yngvesson