Själin förlänger
Publicerad: 2021-03-08
Leksands IF har kommit överens med backen Calle Själin om ett nytt tvåårskontrakt. Detta innebär att det nya kontraktet sträcker sig över säsongen 2022/2023.

Calle Själin kom till Leksands IF från moderklubben Östersunds IK inför säsongen 2017/2018. Trots att han då bara var 18 år slog han sig snabbt in i föreningens representationslag på herrsidan, och säsongen därefter var han en del av laget som tog Leksands IF tillbaka till SHL genom seger i direktkvalet mot Mora IK. Under förra säsongen, 2019/2020, lånades Själin ut till Västerås IK i HockeyAllsvenskan efter att ha fått begränsad med speltid i SHL under inledningen av säsongen, men har till den innevarande säsongen slagit sig in i Leksands IF med besked och har under sina 42 matcher haft en speltid på 15:22 i snitt per match.

På den internationella scenen har Själin representerat Sveriges juniorlandslag från U16 till U20-nivå. I Leksands IF har Själin spelat 103 tävlingsmatcher på seniornivå. Det nyskrivna kontraktet gäller till och med säsongen 2022/2023.

Calle Själin om att förlänga sitt kontrakt med Leksands IF:
-Det känns bra att bli kvar minst två säsonger till i Leksands IF. Det var det jag ville inför den här säsongen, så det är kul att det blev så till slut. Det känns som att vi har något väldigt bra på gång här, och jag vill fortsätta vara en del av det. Det ska bli spännande att se var framtiden tar oss.

Thomas Johansson om förlängningen med Calle Själin:
-Calle har gått från att vara mer eller mindre bänkad i Västerås ifjol till att vara en stabil back hos oss i år, vilket är en fantastisk resa. Det visar vilken potential det finns i honom. Man ska komma ihåg att han missat nästan 16 månaders träning under sin tid som junior och inledningen av seniorkarriären, så det finns mycket kvar att få ut av honom. Vi ser en stor potential i Calle, så jag är väldigt glad att vi får fortsätta utveckla honom i vår miljö och hjälpa Calle att bli en av SHLs bästa backar.

Richard Brasar