Urleksingen Patric laddar för slutspel
Publicerad: 2021-04-08
– Visst längtar man efter att få vara på plats och hoppa upp och veva med halsduken i en fullsatt Tegera arena, men nu är det som det är. Jag kommer att följa och ge laget mitt stöd från tv-soffan i stället, förmodligen i en framåtlutad position med ögonen så nära tv:n som möjligt. Det konstaterar leksingen Patric Persson inför det stundande slutspelet.

– Jag vet inte varför man tror att man ska förstå bättre bara för att man ställer sig närmare tv:n, men det handlar väl om att leva sig in så gott det går, fortsätter Patric, som precis som de flesta leksingar, av naturliga skäl, har tvingats följa årets säsong på distans.
– Det har varit en speciell säsong för oss som för alla andra. Jättetråkigt att inte kunna vara på plats såklart, men hälsan går först, så är det. Det som känns jobbigast är nog ändå att inte kunna vara på plats och hylla laget när det går så här bra, man vill ju visa sin uppskattning. Tänk alla säsonger som man har varit i arenan och sett Martin Karlsson och Jon Knuts stånga sig blodiga för föreningens överlevnad… Nu skulle man ju faktiskt få komma och hylla dom i ett sånt här läge också, det unnar jag dom verkligen.

Patric och familjen har haft säsongskort i många år, och normalt ser han alla hemmamatcher på plats.
– Men det är ju en självklarhet när man bor så pass nära som i Hedemora. Annat är det med alla leksingar man träffar i arenan som sitter och åker från ställen som Karlskoga, Gränna och allt vad det är. Jag har en enorm respekt för dessa människor och för den gemenskap och glädje som finns mellan oss leksingar. Det är ju så här man skulle vilja att Sverige fungerade i stort - att alla hjälps åt och drar åt samma håll, förklarar Patric, som har varit leksing hela livet.
– Det är dock först på senare år som engagemanget har spårat ut, haha. Det handlar väl mest om sättet man lever sig in i föreningen. För många år sedan, på den tiden när spelare som Tomas Jonsson, Sigge Svensson och Per-Erik Eklund spelade i laget, då var det ju liksom aldrig någon riktig svårighet att vinna matcher. Nu på senare år, när det känns som att vi mer eller mindre konstant har svävat mellan två serier, har man liksom kännt med laget och spelarna på ett annat sätt. Man kan verkligen känna ångesten som HV 71 och Brynäs känner nu, den önskar man inte någon.

Den här säsongen har det inte varit så mycket ångest för egen del va?
– Nej, men vilken säsong! Rent spelmässigt har det ju varit en fröjd att se. Jag tycker verkligen att vi har ett fantastiskt lag, med en tydlig spelidé som låter alla vara med. Alla får spela, oavsett namn på tröjan, och alla har gjort det så bra, det är helt galet. Inför säsongen var jag nöjd om vi skulle undvika kval, och nu går vi liksom in i ett slutspel och har en chans att vinna guld. Det är en ny känsla att inte vara rädd för säsongsavslutningen och jag är så tacksam över att vi har fått göra den här säsongen.

Vågar du dig på någon gissning inför kvartsfinalspelet?
– Först och främst kommer det att bli fantastiskt kul och spännande, men sen resultatmässigt… Visst känns det som att vi kan gå långt. Jag skulle inte bli besviken om vi åker ur, men inte heller förvånad om vi vinner.

Kvartsfinalpaketet
Först ut i kvartsfinalserien mellan Leksand och Örebro är söndagens (15.00) och måndagens (19.00) matcher på hemmais. Rådande Coronapandemi gör det givetvis svårt för merparten av alla fantastiska fans att vara på plats i Tegera Arena, men nu kan du som vill och kan ändå säkra din stödbiljett för hela kvartsfinalserien.
Stödbiljetten går under namnet Kvartsfinalpaketet, och kommer visserligen inte att ge dig tillträde till arenan, men den kommer att vara fint bevis på ditt ovärderliga stöd, samt ett härligt minne från något så underbart som slutspelshockey på hemmais.

BOKA DITT KVARTSFINALPAKET HÄR

Elin Broman