Anton Johansson skriver rookiekontrakt
Publicerad: 2023-01-25
Anton Johansson debuterade i herrlaget under fjolårssäsongen, och då han under årets säsong passerat 100 spelade minuter i SHL innebär det att han automatiskt skall erbjudas ett så kallat rookieavtal som nu är påskrivet.

Anton Johansson kom till Leksands IF som junior inför säsongen 2020/2021 då han anslöt från Djurgårdens IF. Under fjolårssäsongen, 2021/2022, debuterade Johansson i herrlaget och han har hittills under den innevarande säsongen gjort 13 matcher i representationslaget på herrsidan. I spelarnas kollektivavtal är de så kallade rookiekontrakten i stora delar reglerade med löne- och bonusnivåer och skall erbjudas juniorspelare som passerat 100 spelade minuter i SHL. Anton Johansson har nu passerat den gränsen, och signerat ett rookieavtal som gäller för den resterande delen av säsongen 2022/2023.

-Det känns nästan lite overkligt, det trodde jag inte när jag kom till Leksand. Det är fantastiskt kul. Jag känner att jag utvecklas varje dag och det är väldigt kul att få den här chansen att träna och spela med seniorerna, säger Anton Johansson.

Richard Brasar