Shay Maloney klar för Leksands IF
Publicerad: 2023-05-25
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den amerikanska forwarden Shay Maloney inför den kommande SDHL-säsongen. Maloney kommer närmast från spel i Quinnipiac University och kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

23-åriga Shay Maloney är född i McHenry, Illinois, där hon inledde sin karriär på ungdoms- och juniornivå i närliggande Team Illinois, Upper Fox Valley och Chicago Young Americans. När det sedermera var dags för högre studier gick karriären vidare med spel i Brown University i NCAA som hon kom att representera under fyra år mellan 2018-2022. Inför den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, gick karriären vidare med spel i Quinnipiac University, även det i NCAA, där hon under säsongen stod för 31 poäng (15+16) på 40 matcher. Totalt har Maloney under sin tid i NCAA spelat 126 matcher och hunnit skaffat sig stor erfarenhet av spel på hög nivå.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Shay Maloney ansluter till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Shay Maloney om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt glad över att få komma till Leksands IF. Efter att ha pratat med Jordan Colliton om kulturen och fokuset på spelarutvecklingen visste jag tidigt att Leksand var platsen för mig. Jag skulle beskriva mig själv som en hårt arbetande tvåvägsspelare som gör allt för att stötta mina lagkamrater såväl på som utanför isen för att bidra till lagets framgång på alla möjliga sätt.

-Jag är superspänd inför den kommande säsongen och är sugen på att träffa laget och få starta jobbet tillsammans med resten av laget. Eftersom jag inte har haft möjlighet att besöka Leksand tidigare är jag glad att lära mig mer om byn och få möjligheten att utforska området på riktigt.

Alexander Bröms om nyförvärvet Shay Maloney:
-
Shay har haft en fin utveckling under hennes år på college. Hon har gått från att vara en ledande spelare för Brown University där hon fick ta ett stort ansvar för många delar i spelet till att spela sista året för Quinnipiac University där hon hade en mer utpräglad roll och fick också en större produktion genom det. Jag ser Shay som en naturlig ledargestalt som kommer visa vägen med sitt sätt att vara. Vi hälsar henne varmt välkommen till Leksands IF och ser fram emot att få ta del av hennes kompetenser både på och utanför isen.

Richard Brasar