Summering av ekonomin 2020/2021
Publicerad: 2021-06-16
Leksands IF
Koncernen Leksands IF med den ideella föreningen, Leksands IF Ishockey AB samt Leksands IF Fastighets AB har gjort bokslut för säsongen 2020/2021 och kan konstatera att föreningen tillsammans med supportrar, samarbetspartners, personal, spelare och ledare har hanterat den mycket speciella säsongen på ett bra sätt.

Koncernen Leksands IF med den ideella föreningen, Leksands IF Ishockey AB samt Leksands IF Fastighets AB har gjort bokslut för säsongen 2020/2021 och kan konstatera att föreningen har tillsammans med supportrar, samarbetspartners, personal, spelare och ledare hanterat den mycket speciella säsongen på ett bra sätt.

-Man måste vara extremt ödmjuk efter att ha klarat av det gångna året. Vi har lyckats säkra en sportslig satsning och utveckling för Leksands IF under väldigt speciella förhållanden, säger Andreas Hedbom VD

Ekonomiskt har verksamhetsåret 2020/2021 resulterat i ett resultat på +1,7 miljoner kronor före skatt. Motsvarande resultat för verksamhetsåret dessförinnan, 2019/2020, var +1,6 miljoner kronor. Det egna kapitalet står sig fortsatt starkt och landar efter verksamhetsåret på 21,3 miljoner kronor.

-De prognoser som gjordes i mars förra året var mycket dystra, men alla initiativ i och runt föreningen har under året varit fantastiska och helt avgörande för att ekonomin fortsatt är stabil. Vi ska heller inte glömma att stöden från Riksidrottsförbundet varit mycket viktiga för oss, säger Andreas Hedbom.

Resultatet speglar ett hårt arbete och fantastisk uppslutning

När säsongen och verksamhetsåret 2020/2021 summeras och läggs till handlingarna kan vi se tillbaka på en säsong där representationslaget på herrsidan slutade på en tredjeplats i SHL och för första gången sedan 2003 kvalificerade sig för kvartsfinal i SM-slutspelet, och även kvalificerade sig för spel i Champions Hockey League den kommande säsongen. Representationslaget på damsidan slutade på en niondeplats i SDHL, men inget kvalspel genomfördes under våren på grund av coronapandemin. I och med detta fortsätter satsningen med att utveckla laget och organisationen för att ta kliv uppåt i hierarkin inom svensk damhockey.

Ekonomiskt återspeglar sig resultatet för verksamhetsåret den fantastiska uppslutningen som varit under den speciella situationen där supportrarna stöttat föreningen på ett otroligt sätt, bland annat genom kampanjer såsom Kom in till oss och Leksand Superstars initiativ Halsdukens Dag. Föreningens samarbetspartners har stått bakom föreningen trots svåra tider, och personal inom hela verksamheten har gjort mycket betydelsefulla uppoffringar för Leksands IF.

-De besparingar och uppoffringar från supportrar, partners, personal, spelare och ledare som genomförts under året har varit helt avgörande för det goda resultatet, och detta innebär också att likviditeten i koncernen stärkts, säger Andreas Hedbom.

Fortsatt starkt stöd

I och med att säsongen och verksamhetsåret 2020/2021 vid årsstämmorna kan stängas innebär det även att Leksands IF nu med full kraft kan blicka framåt mot framtida utmaningar med tillförsikt menar föreningens VD Andreas Hedbom.

-Vi blickar tillbaka på en säsong som påverkat oss på väldigt många sätt. Nu stänger vi böckerna med en ekonomi i balans och ser fram emot att starta upp en ny säsong. Just nu känner vi ett stort stöd och känslan är att många vill vara med på den resan vi är inne i just nu. Detta känns mycket bra, avslutar Andreas Hedbom.

Den 29 juli har Leksands IF med dotterbolag årsstämmor då året som gått kommer att summeras i såväl ord som i finansiell status. Årsstämmorna kommer att hållas digitalt, och mer information om anmälan kommer i separata kallelser framöver.

Leksands IF