Två talanger förlänger
Publicerad: 2023-05-02
Leksands IF har kommit överens med backen Anton Johansson och forwarden Arvid Eljas om kontraktsförlängningar som i båda fallen gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2024/2025.

Anton Johansson

Anton Johansson kom till Leksands IF som junior inför säsongen 2020/2021 då han anslöt från Djurgårdens IF. Redan säsongen därefter SHL-debuterade Johansson som J18-spelare, och under den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, slog han sig in i herrlaget på allvar efter jul. Totalt kom han att spela 24 tävlingsmatcher med föreningens representationslag på herrsidan under säsongen, och gjorde sitt första SHL-mål borta mot Linköping i mars. Under säsongen var han även en tongivande back i föreningens J20-lag som tog SM-silver i april, och han representerade under vintern och våren dessutom såväl U19- som U20-landslaget.

Det står nu klart att Anton Johansson signerat ett tvåårigt rookieavtal med Leksands IF som sträcker sig till och med säsongen 2024/2025.

Anton Johansson om att förlänga med Leksands IF:
-Det känns otroligt bra att ha kritat på för två nya år. Leksand är mitt hem och det är här jag vill utvecklas med hjälp av ledarna och spelarna jag har lärt känna de tre åren jag varit här. Jag ser mycket fram emot nästa säsong. För min egen del ska det bli kul och spännande att försöka ta nästa steg i min karriär och verkligen försöka hjälpa laget till framgång. Jag längtar efter att att åka ut inför ett fullsatt Tegera igen, det är få förunnat att få vara med om. Det ska bli kul att börja träna med laget och komma ihop som grupp, för vi har bara ett mål och det är att gå hela vägen!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Anton Johansson:
-Anton har haft en spännande utveckling i vår miljö. Han är stor men ändå väldigt atletisk ute på isen. Han besitter många bra egenskaper och i Antons fall handlar det väldigt mycket om att få fortsätta bygga erfarenhet och fysik. Han är extremt spelskicklig, rör sig bra, är orädd och kan bryta ett mönster för att skapa offensiva chanser. Anton kan spela både powerplay och boxplay, och är dessutom högerfattad vilket kommer hjälpa oss i spelet med puck. Det är kul att vi får fortsätta utveckla honom hos oss i ytterligare två år.

Arvid Eljas

Arvid Eljas är mas i själ och hjärta med rötterna i Björbo där han tog sina första skridskoskär i Björbo IF. Han kom till Leksands IF som U16-spelare säsongen 2015/2016, och har därefter tagit steget via föreningens ungdoms- och juniorlag till representationslaget på herrsidan där han debuterade redan som 17-åring. Totalt har Eljas spelat 22 tävlingsmatcher med herrlaget, men väntar fortfarande på sitt första SHL-poäng. I juniorlagen har han dock varit en starkt producerande spelare, oftast i centerpositionen, och varit en mycket uppskattad lagkapten under sina juniorår i föreningen. Utöver spel i Leksands IF har Eljas även representerat Sverige på U16-, U17- och U18-nivå där han bland annat tog brons i U18-VM.

Det står nu klart att Arvid Eljas signerat ett tvåårigt avtal med Leksands IF, där det första året är ett rookiekontrakt och det andra året ett vanligt kontrakt. Den totala kontraktslängden sträcker sig därmed sig till och med säsongen 2024/2025.

Arvid Eljas om att förlänga med Leksands IF:
-Det är en stor dröm för mig att skriva mitt första senioravtal med Leksands IF, så jag är otroligt glad och ser fram emot de kommande åren här. För mig som är född i Dalarna vet jag vad hockeyn, och framförallt Leksands IF betyder, och det är en ära att få den här chansen. Jag vet att det kommer att bli en stor utmaning att slå mig in i truppen, men jag ska göra allt jag kan för att ge mig själv förutsättningarna att göra det genom hårt jobb som börjar redan nu under sommarträningen. Jag ser mycket fram emot att säsongen med laget.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Arvid Eljas:
-
Arvid har haft en spännande utveckling i vårt J20-lag där han varit kapten, och det känns väldigt kul att vi kommit överens om en fortsättning i ytterligare två år. Arvids styrkor är hans tvåvägsspel. Han jobbar alltid hårt, är en bra skridskoåkare, läser spelet väldigt bra och kan dessutom hitta sina medspelare med fina passningar. Det blir otroligt spännande att se hur Arvid kommer utvecklas de närmsta två åren.

Richard Brasar