Två talanger skriver rookiekontrakt
Publicerad: 2023-06-06
Leksands IF har skrivit tvååriga rookiekontrakt med talangerna Lucas Lagerberg och Hannes Hellberg, båda födda 2004, där planen är att båda lånas ut till HockeyAllsvenskan under den kommande säsongen.

Lucas Lagerberg

Lucas Lagerberg anslöt till Leksands IF redan som U15-spelare inför säsongen 2018/2019 från spel i moderklubben Vansbro AIK samt Malungs IF och har sedan dess representerat Leksands IF i fem raka säsonger. Lagerberg har under sin juniortid gjort sig känd som en spelskicklig back, och fick redan som J18-spelare debutera i SHL under säsongen 2021/2022. Under den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, stod Lagerberg för en mycket stark poängproduktion från sin backposition då han gjorde 47 poäng (11+36) på 45 matcher i grundserien av J20 Nationell samt 4 poäng (2+2) på 7 matcher i det efterföljande SM-slutspelet där Leksands IF tog en silvermedalj. Lagerberg har även representerat Sverige på U18-, U19- och U20-nivå under de två senaste säsongerna.

Leksands IF och Lucas Lagerberg har kommit överens om ett tvåårigt rookieavtal som gäller till och med säsongen 2024/2025, där planen är att Lagerberg lånas ut till HockeyAllsvenskan under den kommande säsongen.

Lucas Lagerberg om att skriva rookieavtal med Leksands IF:
-Det känns jättekul att skriva på ett nytt avtal, och jag ser fram emot att fortsätta utvecklas under Leksands IFs vingar där jag känner mig trygg. Upplägget med en utlåning känns väldigt bra för min del och jag ser fram emot att få utvecklas i seniorspel för att kunna komma tillbaka och vara mer redo på seniornivå för att tävla om platserna i Leksand. Att spela seniorhockey innebär givetvis att man får möta större och starkare spelare och jag ser fram emot att få växa in i det för att mogna som spelare. Det ska verkligen bli kul att få vara med att tävla mig in i SHL-spel med Leksands IF över de kommande två säsongerna.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att skriva rookieavtal med Lucas Lagerberg:
-Vi har kommit överens med Lucas Lagerberg om ett tvåårigt rookiekontrakt vilket känns jättekul. Lucas har haft en väldigt bra säsong i vårt J20-lag vilket dessutom givit honom möjligheten att känna på landslagsspel. Lucas stora styrkor är hans fina blick för spelet, hans passningsspel och rörligheten på skridskorna. Det ska bli spännande att följa Lucas utveckling och vi ser en stor potential i honom. Lucas kommer bli utlånad hela nästa säsong för att få spela många minuter i seniormiljö. Lucas kommer att vara utlånad genom en dispens vilket gör att han kan gå fram och tillbaka hela tiden. Dock kommer vi att prioritera spelminuter före enstaka inhopp i Leksand och SHL.

Hannes Hellberg

Hannes Hellberg anslöt till Leksands IF från moderklubben IFK Täby inför säsongen 2020/2021 då han inledde studierna på hockeygymnasiet i Leksand. Hellberg har redan sedan unga år gjort sig känd som en vass målskytt vilket även blivit hans signum under sina tre år som juniorspelare i Leksands IF. Under den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, stod Hellberg för hela 57 poäng (34+23) på 42 matcher i grundserien av J20 Nationell och följde upp med en stark poängproduktion även i SM-slutspelet med 11 poäng (4+7) på 7 matcher där Leksand tog SM-silver i J20-SM. Under säsongen fick Hellberg dessutom landslagsdebutera när han spelade turneringar med såväl U19- som U20-landslaget.

Leksands IF och Hannes Hellberg har kommit överens om ett tvåårigt rookieavtal som gäller till och med säsongen 2024/2025, där planen är att Hellberg lånas ut till HockeyAllsvenskan under den kommande säsongen.

Hannes Hellberg om att skriva rookieavtal med Leksands IF:
-Det känns jättekul att signera ett SHL-kontrakt, framförallt i Leksands IF där jag nu spenderat tre säsonger och jag är glad att fortsätta min utveckling i en miljö där jag trivs väldigt bra. Jag tror att det blir jättebra med en utlåning för min del där jag kan få spela seniorhockey under en hel säsong. Jag ser fram emot att utvecklas mycket genom att spela tuffa matcher mot män och på så sätt bli mer redo för SHL-spel. Jag vill fortsätta utveckla min spets som framförallt är mina offensiva kvaliteter, men också bli både snabbare och starkare, och ta ett större ansvar över hela banan. Det ska bli jättekul att ta upp kampen om en plats i SHL med Leksands IF och jag ser mycket fram emot de kommande säsongerna.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att skriva rookieavtal med Hannes Hellberg:
-Det känns väldigt bra att vi har kommit överens med Hannes om ett tvåårigt rookiekontrakt. Hannes största styrkor är framför allt hans skott och sinne för att göra mål. Hannes har ett väldigt bra spelsinne och vi ser en stor potential i Hannes. Han har också genom sina fina prestationer i J20-laget fått känna på landslagsspel vilket varit riktigt roligt att följa. Precis som med Lucas så tror vi väldigt mycket på Hannes och han kommer vara utlånad hela säsongen för att spela kontinuerliga minuter i seniormiljö. Även i Hannes fall kommer utlåningen att vara på dispens vilket gör att han kan gå fram och tillbaka hela tiden. Dock kommer vi även i hans fall att prioritera spelminuter före enstaka inhopp i Leksand och SHL.

Richard Brasar