Juniorlagen fylls på
Publicerad: 2021-05-24
Junior
En ny säsong väntar runt majstångsresningar och ljumma sommarkvällar, och till den kommande säsongen har Leksands IF antagit 10 nya spelare födda 2005 till NIU-utbildningen på hockeygymnasiet. Dessutom ansluter fyra äldre spelare till juniorlagen, däribland en landslagsmeriterad schweizisk back.

Intag till NIU-utbildningen

Inför den kommande säsongen har 10 spelare födda 2005 antagits till NIU-utbildningen på hockeygymnasiet. Dessa är fördelade på en målvakt, fyra backar och fem forwards. Nedan finner du en översikt över de spelare som antagits till NIU-utbildningen, samt ytterligare fyra äldre spelare som rekryterats till juniorlagen. Kommentarer om spelarna är sammansatta av tränarteamen i juniorlagen.

Målvakt:
Markus Gidlöf
Moderklubb: Falu IF
Kommentar: Storvuxen målvakt som är dynamisk i sitt spel. Ett råämne som har sina styrkor i spelförståelsen och känslan.

Backar:
Sebastian Tamm
Klubb: IFK Täby HC
Moderklubb: Viggbyholms IK
Kommentar: Tvåvägsback som är spel- och skridskoskicklig. Sebastians styrka ligger främst i positionsspelet och förmågan att vända spelet.

Hugo Hedvall
Moderklubb: Borlänge HF
Kommentar: En tvåvägsback som är en skicklig passningsspelare och skridskoåkare. Hugos styrka är att kunna vara stabil i både det defensiva och det offensiva spelet.

Hugo Kruse
Klubb: Falu IF
Moderklubb: Falu IF
Kommentar: Skridskoskicklig offensiv back som gillar att följa med i anfallen. Hugo har sin styrka i spelet med puck och är inte rädd för att utmana för att vinna yta.

David Back Nilsson
Moderklubb: Leksands IF
Kommentar: Tvåvägsback som har styrkan i skridskoåkning. Har dessutom bra storlek och är inte rädd för att sätta stopp på spelet. Duktig att vinna tillbaka puck och vända spelet.

Forwards:
Viggo Aspling
Klubb: Falu IF
Moderklubb: Falu IF
Kommentar: Målskytt i ungdomslagen och har sin spets i att producera offensivt. Stor forward som är stark på puck och har ett bra skott.

Liam Persson
Moderklubb: Forshaga IF
Kommentar: Smart forward som är teknisk och spelskicklig. Bra på att fördela spelet och göra sin medspelare bättre.

Noah Wolf
Moderklubb: Borlänge HF
Kommentar: Snabb och orädd forward. Väldigt intensiv och energisk i sin spelstil. Gillar att utmana och går rakt på mål.

Dennis Altörn
Moderklubb: Säters IF
Kommentar: Forward som kan spela både center och ytterforward. Dennis är väldigt allround och hanterar många delar i spelet. Är ansvarsfull med puck och kraftfull i sitt agerande.

Felix Unger Sörum
Moderklubb: Leksands IF
Kommentar: Spelskicklig forward. Felix spelar med god puckkontroll och har en bra blick för spelet. Hal spelare som är kreativ och kan hitta bra lösningar med puck.

Äldre spelare som ansluter

Utöver de som antagits till hockeygymnasiet har Leksands IF rekryterat tre äldre backar samt en forward som kommer att representera föreningens juniorlag den kommande säsongen.

Backar
Kevin Bergkvist, 19 år
Klubb: Djurgårdens IF
Moderklubb: Boo IF
Kommentar: Stark och laglojal back som spelar rejält med styrkorna i sitt defensiva spel. En backtyp som kommer att passa bra in i vårt sätt att spela ishockey.

Viking Gustavsson Nyberg, 17 år
Klubb: Nacka HK
Moderklubb: Värmdö HC
Kommentar: Storväxt back som har haft lite längre startsträcka än sina jämnåriga mindre spelare för att komma i sin kropp. Är teknisk och spelskicklig. Vi tror att Viking kommer utvecklas i vår juniorverksamhet. Bra attityd och kan spela tufft om det behövs.

Lian Bichsel, 17 år
Klubb: EHC Biel-Bienne
Moderklubb: EHC Olten
Kommentar: Storväxt back från Schweiz som redan varit uppe i högsta seniorligan den gångna säsongen. Vi tror vi kan ge Lian en bra skolning hos oss och han själv ser framemot att få lära sig vår hockey. Stark och rejäl i det defensiva spelet. Gillar att spela offensivt och har varit en poängproducerande back i Schweiz.

Forward
Jonathan Andersson, 18 år
Klubb: Södertälje SK
Moderklubb: Flens HC
Kommentar: Skridskostark och hårt arbetande forward med styrkorna i sitt tvåvägsspel. Har egenskaper som passar väldigt bra in i vårt sätt att spela ishockey.

Richard Brasar