Mantas Armalis klar för Leksands IF
Publicerad: 2022-04-13
Leksands IF har gjort klart med den litauisk-svenske målvakten Mantas Armalis som närmast kommer från spel i Djurgården. Kontraktet med Armalis gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2024/2025.

Mantas Armalis är född i Plunge, Litauen, men kom till Stockholm och Sverige i mycket unga år. Efter ungdomsåren hemma i Stockholm tog Armalis karriär honom vidare till Dalarna då han inledde studier vid hockeygymnasiet i Mora. Efter fyra säsonger som J18- och J20-spelare i Mora IK lånades Armalis under sin första seniorsäsong ut till Tranås AIF där han hade ett lyckat år vilket gav honom förtroendet att återvända till Mora IK för att axla rollen som förstemålvakt i HockeyAllsvenskan säsongen 2013/2014.

Efter att ha visat framfötterna rejält under säsongen i HockeyAllsvenskan belönades Mantas Armalis med ett SHL-kontrakt i Djurgårdens IF och flyttlasset gick åter hem till huvudstaden där han kom att spela två säsonger mellan 2014-2016 innan AHL-spel för San Jose Barracuda väntade inför säsongen 2016/2017. Det blev dock bara en säsong i Nordamerika för Armalis innan han vände åter till Europa, men den här gången för KHL-spel med Dinamo Riga. Inför säsongen 2018/2019 väntade spel på svensk mark på nytt då Skellefteå AIK kom att bli ny klubbadress för Armalis under två säsonger. De två senaste säsongerna, 2020-2022, har Armalis på nytt vaktat kassen för Djurgårdens IF.

På den internationella scenen har Mantas Armalis hittills spelat två J18-VM, två J20-VM samt sju VM-turneringar för Litauen som på seniornivå huserat i B- och C-gruppen vid senior-VM.

Det nyskrivna kontraktet i Leksands IF gäller över de kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2024/2025.

Mantas Armalis om att ansluta till Leksands IF:
-Det känns jättekul och spännande att få komma till Leksands IF, och jag ser fram emot att få jobba med Alexander Millner och resten av gänget de kommande säsongerna. Jag har ju spenderat ganska många år på andra sidan Siljan så jag vet en del om Leksand och Dalarna, och det är roligt att vara tillbaka efter så många år. Det är väldigt lugnt och fröjdefullt vilket kan passa bra då vi väntar anslutning till familjen i sommar. Både min personlighet och mitt målvaktsspel är båda ganska präglade av ett visst lugn vilket jag hoppas kunna bidra med i Leksand.

Thomas Johansson om nyförvärvet Mantas Armalis:
-Mantas är en målvakt jag känner mycket väl. Han är oerhört professionell kring sina förberedelser och det är en underbar person att ha i en grupp. Jag lämnar det tekniska utlåtandet åt Alexander Millner, men att få in Mantas tillsammans med Kasimir känns väldigt bra.

-Jag tycker vi får ett mer dynamiskt målvaktspar som kan växeldra under säsongen och hjälpas åt att vinna hockeymatcher, samt ge möjligheter till varandra att få nödvändig träning mellan matcherna. Att ha en sund konkurrenssituation är ett måste för att båda skall kunna ta ytterligare steg i sin utveckling. Vi har under två år valt att matcha en av våra målvakter väldigt hårt och kommer till nästa säsong ha ett annat upplägg kring våra målvakter.

Richard Brasar