Axel Rindell klar för två säsonger i Leksands IF
Publicerad: 2024-05-10
Lagbygget SHL 24/25
Precis som landsmannen Joonas Lyytinen har Axel Rindell valt att lämna Medelpad till förmån för Dalarna. Rindell och Leksands IF har skrivit på ett tvåårskontrakt som sträcker sig fram till och med säsongen 2025/2026.

Den idag 24-årige Axel Rindell spenderade början av sin hockeykarriär hemma i Finland med Blues på U16-nivå, HIFK som J18- och J20-spelare samt i Jukurit där seniordebuten ägde rum säsongen 2019/2020. Efter Liigadebuten tingades Axel i NHL Entry Draft av Toronto Maple Leafs i sjätterundan, en organisation den högerfattade backen anslöt till två säsonger senare.

Sejouren i Nordamerika stannade vid elva matcher i AHL och ECHL innan Axel valde att lämna Kanada och istället ansluta till Timrå IK mitt under säsongen 2022/2023. I Medelpad stannade Axel kvar även över förra säsongen där han på 50 grundseriematcher producerade 25 poäng från sin blålinje.

På den internationella scenen har Axel representerat Finland både som ungdoms- och juniorspelare samt 13 seniorlandskamper, nu senast under förra säsongen då det blev sex framträdanden i landslagströjan.

Inför nästa säsong har Axel Rindell och Leksands IF kommit överens om ett tvåårskontrakt som sträcker sig fram till och med säsongen 2025/2026.

- Jag ser väldigt mycket framemot att få representera Leksands IF med all den tradition och den stora supporterskara som finns! Atmosfären som varit i Tegera Arena när jag varit på besök har varit overklig och jag längtar efter att få dra på mig den vitblå tröjan. Allt jag hört om klubben har varit positivt och sättet laget spelar på tilltalar mig.

- Mina styrkor som jag vill komma in och bidra med är definitivt mitt offensiva spel där jag behärskar att ta mig ur press i egen zon och vända spelet genom antingen min skridskoåkning eller ett bra förstapass. Jag gillar dessutom att fylla på i anfallen och finnas som understöd för våra forwards. Sen är självklart powerplay en spelform jag både gillar och behärskar där jag kan använda mitt skott, säger Axel Rindell.

Thomas Johansson om värvningen av Axel Rindell:

- Axel har en härligt offensiv ådra som kommer hjälpa oss mycket. Axels blick för spelet, kyla och mod är några saker som sticker ut. Han kan sätta igång spelet nedifrån och vara ett hot från blå, framför allt i powerplay, vilket är saker vi behöver addera i vår grupp och som Axel kommer hjälpa oss med. Defensivt så tror vi att vår struktur kommer hjälpa att utveckla Axel och bredda honom som hockeyspelare. Känns väldigt kul att få in Axel då han bara är i början av sin hockeykarriär och har många steg kvar i sin utveckling.

Leksands IF