Herrlagets målvaktspar klart
Publicerad: 2023-04-04
Leksands IF har gjort klart med den 24-årige målvakten Filip Larsson som närmast kommer från spel i HockeyAllsvenskan med Kristianstads IK. Kontraktet gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2024/2025.

Filip Larsson kommer ursprungligen från Stockholm där han tog sina första skridskoskär i Boo IF. Som junior spelade han tre säsonger i Djurgårdens IF, där han bland annat var med att ta två SM-guld för J20-lag, innan karriären fortsatte i Tri-City Storm i USHL inför säsongen 2017/2018. Efter en säsong i USHL väntade spel i NCAA för University of Denver. Inför säsongen 2019/2020 signerade Filip Larsson sitt första proffskontrakt med Detroit Red Wings organisation som han draftats av tre år tidigare, och under säsongen kom han att representera Grand Rapids Griffins i AHL och Toledo Walleye i ECHL.

Säsongen 2020/2021 lånades Larsson ut till Almtuna IS i HockeyAllsvenskan och Frederikshavn White Hawks i den danska högstaligan, innan han inför säsongen 2021/2022 anslöt till HV71 och var en del av laget som tog smålänningarna tillbaka till SHL. Under den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, har Larsson vaktat kassen i skånska Kristianstads IK där han spelat 36 matcher och under dessa stått för en räddningsprocent på 92,6 vilket placerade honom i det statistiska toppskiktet i ligan.

På den internationella scenen har Filip Larsson representerat Sverige på U16-, U18- och U20-nivå och han har silvermedaljer från såväl J18-VM som J20-VM i sitt prisskåp. Kontraktet med Leksands IF gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2024/2025.

Filip Larsson om att ansluta till Leksands IF:

-Det har varit kul att få träffa alla i laget. Jag fick ju vara med en del under slutet av säsongen, och de första intrycken är att det är ett skönt gäng och en professionell organisation. Som målvakt skulle jag beskriva mig själv som positionssäker och jag försöker att bidra med ett lugn och en trygghet i målet. Det ska bli en rolig utmaning att ta nästa steg i min karriär och jag ser mycket fram emot den kommande säsongen.

Målvaktstränare Alexander Millner om rekryteringen av Filip Larsson:

-Filip hade en fin utveckling i Kristianstad under säsongen och visade att han är en av de bästa målvakterna i HockeyAllsvenskan. Han är en lugn och trygg målvakt och har många bra egenskaper som är SHL-kompatibla. Jag hoppas att han ska kunna fortsätta utvecklas i vår miljö och tillsammans med Mantas står för en riktigt stabil målvaktssida kommande säsong.