Daniel Ljunggren lånas in
Publicerad: 2021-11-04
Då några av spelarna i herrlaget saknas inför kvällens hemmamatch mot Djurgården lånas Daniel Ljunggren in från Mora IK. Även junioren Erik Hedlund kallas upp till herrlaget inför kvällens match. Lånet av Ljunggren gäller de kommande två SHL-matcherna.

Daniel Ljunggren kommer ursprungligen från Göteborg där han tog sina första skridskoskär i HK Kings från Kungsbacka. Som junior spelade Ljunggren fyra säsonger i Brynäs organisation där han även kom att spela 29 matcher på SHL-nivå. Efter junioråldern gick karriären vidare med spel i Kallinge/Ronneby IF, Almtuna IS och Tingsryds AIF innan han inför säsongen 2019/2020 anslöt till Mora IK. Sin hittills poängbästa säsong i HockeyAllsvenskan hade Ljungren under fjolårssäsongen då han stod för 52 poäng (9+43) på 52 matcher i grundserien. Även den innevarande säsongen har startat bra för Ljunggrens del som hittills stått för 13 assistpoäng på 12 matcher.

-Vi är väldigt tacksamma att Mora och Daniel vill komma och hjälpa oss nu när vi behöver stöttning i ett par matcher. Daniel är en av HockeyAllsvenskans bästa spelare och har så varit under en längre tid. Ifjol lånade vi ut Alexander Lundqvist till Mora, och nu när vi behövde vi lite hjälp är jag glad att Mora och Leksand kan hjälpas åt för att underlätta utvecklingen av spelare i vår region, säger Leksands IFs GM Thomas Johansson.

Även junioren Erik Hedlund kallas upp till herrlaget inför torsdagens match mot Djurgården. Att man väljer att låna in Daniel Ljunggren istället för att kalla tillbaka Fredrik Forsberg från sin utlåning till Almtuna har sina naturliga förklaringar berättar Thomas Johansson vidare.

-Vi har lånat ut Fredrik Forsberg och kan kalla tillbaka honom, men han dras med en lättare skada och är under rehab. Vi har ett längre break efter lördag och förväntas efter det vara friska igen, säger Thomas Johansson.

Richard Brasar