Véronneau förlänger ytterligare ett år
Publicerad: 2021-11-20
Max Véronneau har stått för en riktigt fin start på sin tid i Leksands IF med sina 22 poäng på 18 matcher inför dagens SHL-omgång. Nu står det klart att den kanadensiske forwarden förlänger sitt befintliga kontrakt med ytterligare ett år.

Max Véronneau kommer ursprungligen från den kanadensiska huvudstaden Ottawa där han också inledde sitt spel som ungdomsspelare. På juniornivå representerade han Ottawa-klubbarna Ottawa Sting, Ottawa 67s, Ottawa Jr Canadians och Gloucester Rangers innan flyttlasset gick till USA och Princeton University för spel i NCAA inför säsongen 2015/2016. Efter fyra säsonger i Princeton återvände Véronneau till hemstaden Ottawa under våren 2019 då han fick kontrakt med NHL-klubben Ottawa Senators. Véronneau inledde även säsongen 2019/2020 i Senators organisation där NHL-spel varvades med spel i AHL-laget Belleville Senators innan han under avslutningen av samma säsong även hann med spel i Toronto Marlies.

Strax innan julen 2020 skrev Véronneau på för IK Oskarshamn, vilket även innebar hans första kontrakt på svensk mark. Under förra säsongen hann Max Véronneau spela 25 SHL-matcher och stod under dessa för 18 poäng (12+6). Hittills har han hunnit med att spela 18 matcher i Leksandströjan före dagens omgång, och har under dessa stått för 22 poäng (11+11). Max Véronneau skrev inför den innevarande säsongen på ett tvåårskontrakt med Leksands IF, men detta förlängs alltså nu till att gälla ytterligare ett år, till och med säsongen 2023/2024.

Max Véronneau om att lägga till ytterligare ett år på sitt kontrakt:
-Jag har haft en fantastisk tid i Leksand så här långt. Laget, tränarna och all personal i föreningen har varit varit underbara och tagit hand om mig på ett jättebra sätt. Jag är väldigt glad att lägga till ytterligare ett år på min kontraktstid med Leksands IF.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Max Véronneau:
-Max är oerhört skicklig i spelet en mot en, och han har en explosivitet i sin åkning som få kan matcha. Lägg därtill hans eminenta spelsinne, snabba omställningsspel och hans målfarlighet så har får vi en av SHLs bästa spelare. Det är självklart väldigt kul för oss i Leksand att han trivs hos oss och vill fortsätta utvecklas i vår miljö.

Richard Brasar