Ben Thomas förstärker Leksands IF
Publicerad: 2021-08-25
Leksands IF har skrivit avtal med den kanadensiske backen Ben Thomas som närmast ansluter från spel med Syracuse Crunch i AHL. Det nyskrivna kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2021/2022.

25-årige Ben Thomas kommer ursprungligen från Calgary, Alberta i Kanada, där han inledde sitt hockeyspelande i Simons Valley MHA. Thomas kom att bli kvar i Calgary-området ända fram till 20-årsåldern då han fram till dess representerade Calgary Northstars (AMHL), Calgary Mustangs och Calgary Canucks (AJHL) samt Calgary Hitmen (WHL). Efter en kort sejour i Vancouver Giants i WHL gick karriären vidare med spel i AHL för Syracuse Crunch där Ben Thomas spelat de sex senaste säsongerna efter att ha blivit kontrakterad av NHL-organisationen Tampa Bay Lightning i mars 2016.

Totalt har Ben Thomas spelat 319 AHL-matcher med slutspelet inkluderat, och han har under dessa stått för 101 poäng (19+82) och spelat +28 totalt. På den internationella scenen har Ben Thomas representerat Kanada vid J18-VM 2014.

Det nyskrivna kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2021/2022.

Ben Thomas om att ansluta till Leksands IF:
-Jag känner mig väldigt hedrad att Leksands IF vill att jag spelar för dem och jag ser fram emot utmaningen i att spela i en ny liga i en ny del av världen för min del. Jag har hört att Leksand är en liten ort som brinner för sin ishockey och jag ser fram emot att spela inför alla supportrar och hjälpa laget vinna så många matcher som möjligt.

-Jag skulle beskriva mig själv som en back som gillar att ta pucken framåt i banan, sätta upp spel och följa med i anfallen för att hjälpa våra forwards i offensiven. Jag sätter självklart även stort värde och stolthet i min defensiva roll för att i första hand ta ansvar för spelet i egen zon.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Ben Thomas:
-Ben är en rörlig back med bra spelsinne. Hans styrkor ligger mer i det offensiva spelet och Ben kommer hjälpa oss mycket i spelet med puck. Han är i en bra ålder vilket är väldigt positivt för oss då det finns en stor utvecklingspotential att jobba med. Det är riktigt kul att vi lyckats få hit Ben och att han vill fortsätta utvecklas som hockeyspelare hos oss i Leksands IF.

Richard Brasar