Eddie Larsson klar för Leksands IF
Publicerad: 2023-06-02
Leksands IF har gjort klart med den 32-årige backen Eddie Larsson som närmast kommer från spel i HIFK i den finska högstaligan. Kontraktet gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2024/2025.

Eddie Larsson kommer ursprungligen från Mariestad där han inledde hockeylivet i Mariestad BoIS. När det sedermera blev dags för gymnasiestudier gick karriären vidare med två säsonger i Linköping HC innan juniortiden avslutades med två säsonger i MoDo Hockey där han även fick debutera i Elitserien som 18-åring. Under sitt sista år som juniorspelare lånades Larsson även ut till såväl Västerås IK som IF Sundsvall Hockey.

När det inför säsongen 2011/2012 var det dags för Eddie Larsson att ta det riktiga steget in i seniorhockeyn blev Bofors IK Karlskoga ny klubbadress där han kom att göra två säsonger med gott facit vilket skapade SHL-intresse för den unge backen. Detta ledde till att Larsson inför säsongen 2013/2014 tog steget upp i seriesystemet och blev en del av Växjö Lakers i SHL. Efter tre säsonger i Småland var det dock dags för Larsson att återvända till sin första juniorklubb, Linköping HC, dit han på nytt anslöt inför säsongen 2016/2017. Det kom att bli fyra säsonger i Linköping under den sejouren mellan åren 2016-2020, därefter en säsong i Luleå HF innan han återvände för ytterligare en säsong i Linköping 2021/2022. Under den senaste säsongen, 2022/2023, har Eddie Larsson huserat i den finska högstaligan Liiga där han representerat IFK Helsingfors.

På den internationella scenen har Eddie Larsson representerat Sverige på juniornivå från U17 till U20, och har även känt på hetluften med Tre Kronor. På meritlistan från klubblagsspel finns även ett SM-guld med Växjö Lakers från 2015.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Eddie Larsson ansluter till Leksands IF gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2024/2025.

Eddie Larsson om att ansluta till Leksands IF:
-Jag ser verkligen fram emot att få spela i Leksands IF. Det har alltid varit tufft att komma till Tegera Arena och spela, och det ska bli skönt att ha publiken med sig istället för emot sig. Det känns som Leksands IF verkligen är på gång och jag tycker egentligen att prestationen varit bättre än tabellplacering visat, så jag hoppas vi kan ta ytterligare kliv som lag i år. Jag vill bidra med ett stabilt defensivt spel och leverera pucken på ett bra sätt till våra forwards. Det viktigaste för mig är att hjälpa laget att vinna så många matcher som möjligt och gå långt som möjligt. Jag ser mycket fram emot den kommande säsongen.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Eddie Larsson:
-Vi har letat efter en stabil, erfaren och defensivt inriktad försvarare för att göra oss mer solida. I Eddie får vi just det, en stark defensiv spelare. Han har genom åren alltid satt defensiven i det första rummet och har också stor erfarenhet från spel i SHL. Eddie är även en fantastisk karaktär. Hans inställning, både på och utanför isen, smittar av sig på sina lagkamrater och han kommer tillföra mycket till vår grupp.

Richard Brasar