Han är tillbaka!
Publicerad: 2022-02-15
Marek Hrivík är tillbaka i Leksands IF. Efter lunchtid under tisdagen blev alla övergångspapper klara och godkända av de olika förbunden, och det är nu klart att Hrivík är tillbaka i Sverige och Leksands IF. Det nyskrivna kontraktet gäller för resten av säsongen 2021/2022.

Marek Hrivík började sin karriär som juniorspelare i slovakiska MsHKM Zilina där han spelade i såväl J18- som J20-laget redan i ung ålder. Redan som 17-åring tog Hrivík en ordinarie plats i den slovakiska högstaligan då han stod för 14 poäng på 34 matcher med HK Orange 20 under säsongen 2008/2009. Inför säsongen 2009/2010 valde Hrivík att lämna hemlandet för spel med Moncton Wildcats i den kanadensiska juniorligan QMJHL, en klubb som han kom att spendera de kommande tre säsongerna i. Säsongen 2012/2013 var det dags för den första riktiga säsongen på seniornivå på nordamerikansk mark för Hrivík. Han skrev då kontrakt med New York Rangers, men spelade under säsongen för Connecticut Whale i AHL.

När Connecticut bytte namn till Hartford Wolf Pack till den nästkommande säsongen fanns Hrivík kvar i laguppställningen och fick under avslutningen av säsongen 2013/2014 även äran att representera Slovakien vid VM. Efter ytterligare en säsong i AHL fick Hrivík sedermera chansen i NHL då han under säsongen 2015/2016 gjorde debut för New York Rangers. Under hans första NHL-säsong blev det fem matcher med ett assistpoäng som facit, parallellt med spel i Hartford Wolf Pack i AHL. Säsongen därefter kom det att bli 16 framträdanden på NHL-nivå för Hrivík med två assistpoäng som facit. I AHL-laget blev han utsedd till assisterande lagkapten och stod där för en fortsatt fin poängproduktion. Inför säsongen 2017/2018 gick flyttlasset från New York Rangers till Calgary Flames organisation för Marek Hrivík. Det blev där tre matcher i NHL med Flames samt AHL-spel med farmarlaget Stockton Heat.

Inför säsongen 2018/2019 valde Marek Hrivík att återvända till Europa för spel i ryska Vityaz Podolsk i KHL. Han stod där under säsongen för 15 poäng (8+7) på 26 matcher. Till Leksands IF anslöt Marek Hrivík för första gången till Strömstad Hockey Classic inför säsongen 2019/2020 och han gjorde snabbt avtryck i sin nya förening. I sin centerposition blev han något av ett lokomotiv i de offensiva formationerna, och under sin första säsong i leksandströjan stod han för 30 poäng (12+18) på 46 matcher. Till Hrivíks andra säsong i Leksands IF anslöt Carter Camper samt Hrivíks landsman Peter Cehlárik och trion kom att bilda en av seriens absolut vassaste formationer. Detta resulterade i att Hrivík stod för hela 51 poäng (14+37) på 44 matcher i grundserien och blev dessutom utsedd till bästa forward i SHL samt hela ligans mest värdefulle spelare.

Inför den innevarande säsongen 2021/2022 valde Hrivík att fortsätta karriären i KHL och spel i Torpedo Nizhny Novgorod där han under säsongen stått för 23 poäng (9+14) på 44 matcher, men när Torpedo nu missat slutspel och avslutar sin säsong återvänder nu Marek Hrivík till Dalarna och Leksands IF. Det nysignerade kontraktet gäller för den återstående delen av säsongen 2021/2022.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att Marek Hrivík återvänder:
-Till slut fick vi till en lösning med Marek. Jag har haft en dialog med Marek och hans svenska representant Marcus Isaksson en under en längre tid, men det såg lite mörkt ut att hitta en lösning till denna säsong tills KHL valde att avbryta grundserien. Spelplanen ändrades i och med KHLs beslut och vi hittade en lösning för denna säsong. Kontraktet gäller för resterande del av säsongen 21/22, och jag vill framför allt tacka Marcus Isaksson som genom sitt professionella jobb gjort det möjligt för oss att rekrytera Marek. Vi kommer att ta resterande del av den här säsongen först och främst, men vi är givetvis öppna för att hitta en lösning för Marek även på längre sikt hos oss i Leksands IF om förutsättningarna finns. Nu välkomnar vi Marek tillbaka till Leksand och han skall äntligen få uppleva trycket i Tegera Arena när det är utsålt.

Marek Hrivík om att återvända till Leksands IF:
-Jag längtar verkligen efter att få komma tillbaka till mina lagkamrater och alla underbara supportrar i Leksand. Jag är väldigt förväntansfull, och jag hoppas verkligen att vi ses i Tegera Arena!

Richard Brasar