Herrlagets tränarstab klar
Publicerad: 2023-05-11
Det står nu klart att huvudtränare Björn Hellkvist och målvaktstränare Alexander Millner kompletteras med "Challe", dubbelt upp. Mikael "Challe" Karlberg förlänger som assisterande tränare, och får vid sin sida Charles "Challe" Berglund som senast kommer från ett tränaruppdrag i HV71.

58-årige Charles "Challe" Berglund kommer ursprungligen från Stockholm där han inledde hockeylivet i IFK Tumba. Från moderklubben gick resan via Djurgårdens juniorlag, Huddinge IK och Nacka HK innan han debuterade i Elitserien med Djurgården säsongen 87/88, och han har därefter kommit att bli en stor ikon i Djurgården med fem SM-guld som spelare på meritlistan. I mitten av 90-talet hann Berglund även med två säsonger i Schweiz och EHC Kloten innan karriären avslutades med fyra ytterligare säsonger i Djurgården innan skridskorna lades på hyllan våren 2001.

Tränarkarriären inledde "Challe" Berglund i Väsby IK 2004/2005, och han har därefter varit assisterande tränare i Djurgården, huvudtränare i Timrå IK, huvudtränare i MoDo Hockey samt huvudtränare och General Manager i Djurgården på nytt. De senaste åren har dock Berglund främst verkat inom mediabranschen innan han under våren 2023 tog sig an uppdraget som assisterande tränare i HV71 där han under våren var med att klara smålänningarna undan kvalet.

Det nyskrivna kontraktet med "Challe" Berglund gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2024/2025.

Charles "Challe" Berglund om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är jätteladdad inför uppdraget i Leksand. Jag hade egentligen inte för avsikt att återvända till en tränartjänst inom hockeyn, men fick verkligen blodad tand efter månaderna i HV71 i våras och är riktigt taggad på att få fortsätta som tränare. Det ska även bli kul att få jobba med Thomas Johansson igen, och jag blev väldigt glad när den här chansen dök upp. Det känns inspirerande med det fantastiskt stora hockeyintresse som finns i Leksand, och jag tycker att det finns alla möjligheter för Leksands IF som förening att avancera mot att bli ett riktigt topplag. Laget är fortfarande under uppbyggnad, men det ser riktigt spännande ut än så länge. Nu får vi se till att reda ut vilken "Challe" som är vilken, så ska vi se fram emot en riktigt bra säsong.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om rekryteringen av Charles Berglund:
-Jag är glad att välkomna Charles Berglund, även han mer känd som "Challe", välkommen till vårt tränarteam. Vi har letat efter en person med stor erfarenhet och hockeykunnande som dessutom ska komplettera vår grupp utifrån sin personlighet. "Challe" kommer bidra med sin positiva energi, erfarenhet sin breda hockeykomptens till Leksands IF och vi känner oss väldigt nöjda med rekryteringen av honom.

Mikael Karlberg

Mikael Karlberg, som ursprungligen kommer från Surahammar, behöver egentligen ingen närmare presentation för alla vitblåa leksingar. Med sina 12 säsonger som spelare, och en lång karriär som ledare har han blivit en stor legendar i föreningens historia. Ledarkarriären inleddes säsongen 2012/2013 då han blev tränare för föreningens J20-lag, och han har sedan dess varit verksam som ledare i föreningen i 10 säsonger som tränare såväl på junior- som seniorsidan.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att "Challe" Karlberg stannar i Leksands IF gäller över de kommande två säsongerna, till och med 2024/2025.

Mikael "Challe" Karlberg om att förlänga med Leksands IF:
-Det känns bra att få fortsätta i Leksands IF. Vi har börjat på något som vi vill ta ännu längre. Det finns fortfarande saker som är ogjorda. Att få in Challe Berglund med hans erfarenheter och allt han varit med om känns bra. Han har varit framgångsrik, och jag tror att det är bra för föreningen att få in en sådan människa in i ledarstaben. Trots att det gått en tid sedan vår säsong tog slut känns det inte som att man smält det riktigt, det var ett riktigt tungt uttåg. Det som blir viktigt nu är att ta lärdom av det och lyfta som lag den kommande säsongen.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Mikael Karlberg:
-Jag ser fram emot att få fortsätta jobba med Mikael Karlberg i ytterligare två år. Challe har en stark förankring i bygden och känner Leksands IF väl, både som spelare och ledare, vilket är en styrka. Han har dessutom ett väldigt bra hockeyöga och är väldigt uppskattad som coach och människa i vårt team.

Richard Brasar