Anna Borgqvist in i ledarstaben
Publicerad: 2023-07-05
Junior
Anna Borgqvist, som representerade Leksands IF som spelare 2008-2011 samt 2018-2019, är tillbaka i föreningen. Den här gången i en ny roll, då hon är ny huvudtränare för damjuniorlaget samt ansvarig för damernas hockeygymnasium.

31-åriga Anna Borgqvist har hunnit skaffa sig mängder av erfarenhet med över 15 säsonger på elitnivå. Som spelare inledde hon karriären i moderklubben Växjö Lakers HC innan hon inför säsongen 2008/2009 anslöt till Leksands IF för sin första sejour i Dalarna. Efter tre säsonger i Leksand kom Brynäs IF att bli ny hemvist för Borgqvist under sju raka säsonger innan hon inför säsongen 2018/2019 återvände för en ettårig andra sejour i Leksands IF. Spelarkarriären kom därefter att avslutas med två säsonger i HV71 innan Borgqvist sadlade om till en ledarkarriär efter säsongen 2020/2021.

Totalt har Anna Borgqvist spelat 421 tävlingsmatcher i Riksserien/SDHL samt i SM-slutspelen. På den internationella scenen är Borgqvist ett välkänt och respekterat namn efter att ha representerat Sverige vid två J18-VM, fem VM-turneringar samt två OS-turneringar. Under sin spelarkarriär hann Borgqvist spela 138 A-landskamper och 22 J-landskamper.

Efter den aktiva karriären skolade Anna Borgqvist om till ledare där hon under de två senaste säsongerna arbetat i AIK Hockeys organisation. Den kommande rollen i Leksands IF innebär att Borgqvist blir huvudtränare för det återstartade juniorlaget på damsidan som kommer att tävla i såväl DamEttan som i juniorserien. Utöver uppdraget som tränare för juniorlaget blir Borgqvist ansvarig för hockeygymnasiet på damsidan. Kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2023/2024, med option på ytterligare en säsong.

Anna Borgqvist om att återvända till Leksands IF i en ledarroll:
-Det känns otroligt bra att få chansen att arbeta med ishockey på heltid med tjejer, och dessutom i föreningen som ligger mig varmast om hjärtat. Jag upplever att Leksands IF har kommit långt i sitt arbete kring att tjejer ska kunna spela hockey och att föreningen tagit ytterligare ett krafttag med en nysatsning på damjuniorerna, och det ska bli otroligt roligt att vara en del utav det. Jag och min sambo ser detta som långsiktigt och hoppas finna den där fina harmonin i livet som jag vet att Leksand som by kan ge.

Alexander Bröms om rekryteringen av Anna Borgqvist:
-Det är superkul att Anna väljer att komma tillbaka till Leksands IF, denna gången i rollen som ledare istället för spelare. Anna har en lång och gedigen spelarkarriär där hon representerat Damkronorna i såväl VM som OS, spelat många säsonger i SDHL och även påbörjat en ledarkarriär på senare år. Anna kommer ha en nyckelroll där fokus ligger på utvecklingen av våra yngre tjejer som går hockeygymnasieutbildningen och spelar juniorhockey i Leksands IF. Ambitionen är att skapa förutsättningar att utveckla spelare till vårt SDHL-lag, samtidigt som vi ger dem en bra utbildning inom såväl ishockeyn som skolan. Vi är både glada och stolta att kunna presentera Anna för en återkomst till Leksands IF.

Richard Brasar