Fred Nilsson ansluter på try out-kontrakt
Publicerad: 2023-07-25
Leksands IF har skrivit ett try out-kontrakt med den högerfattade backen Fred Nilsson som sträcker sig fram till seriepremiären av SHL. Fred Nilsson kommer närmast från spel i Kristianstads IK.

Fred Nilsson är född och uppväxt i Bollnäs där han inledde sitt hockeyspelande i moderklubben Bollnäs IS. Inför sin sista säsong som U16-spelare flyttade Nilsson norrut för spel i Skellefteå AIK som han kom att representera som ungdoms- och juniorspelare i fem raka säsonger 2017-2022. Han kom även att få känna på seniorhockeyn redan under sin tid som junior då han under säsongen 2020/2021 lånades ut till SK Lejon i HockeyEttan under 16 matcher, samt säsongen 2021/2022 då han SHL-debuterade för Skellefteå AIK där han registrerades för 13 tävlingsmatcher. Under säsongen 2022/2023 representerade han Kristianstads IK i HockeyAllsvenskan där han spelade 48 matcher under grundserien.

På den internationella scenen har Fred Nilsson representerat Sverige på såväl U16- som U18-nivå, och han spelade som ungdomsspelare två turneringar i TV-pucken för sitt hemlandskap Hälsingland.

Kontraktet som innebär att Fred Nilsson ansluter till Leksands IF är ett try out-kontrakt som sträcker sig fram till seriepremiären av SHL.

Fred Nilsson om att konkurrera om en ordinarie plats i Leksands IF:
-Jag ser oerhört mycket fram emot att få tillhöra en sådan klassisk förening som Leksands IF. Jag är väldigt ödmjuk och extremt taggad inför utmaningen att tävla om en plats i laget.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om Fred Nilsson:
-
Vi har fått väldigt fina lovord gällande Fred, både som spelare och som person. Fred är en tvåvägsback med stor utvecklingspotential som är rörlig, modig med pucken och som gärna deltar i offensiven och är noggrann i spelet utan puck. Fred har ett try-out kontrakt som gäller fram till seriestart vilket ger oss en väldigt bra möjlighet att få se honom i vår miljö. Han kommer tävla hårt för att ta en plats och det skall bli spännande att se honom hos oss.

Richard Brasar