Oskar Lang förlänger
Publicerad: 2022-11-01
Leksands IF har kommit överens med forwarden Oskar Lang om en förlängning av kontraktet. Det nyskrivna avtalet med värmlänningen gäller över den innevarande säsongen plus de tre kommande tre säsongerna, till och med säsongen 2025/2026.

Oskar Lang kom till Leksands IF inför säsongen 2012/2013 då han började hockeygymnasiet på orten. Lang blev tidigt uppmärksammad för sin fina teknik och sin snabbhet, men det kom att dröja fram till säsongen 2014/2015 innan han debuterade i representationslaget. Oskar Lang är nu inne på nionde säsong i herrlaget och har till dags datum spelat 387 matcher i den vitblåa tröjan på seniornivå i HockeyAllsvenskan, SHL och Champions Hockey League.

Sitt genombrott på den internationella scenen fick Oskar Lang i våras då han gjorde resan hela vägen från den första landslagssamlingen i Tre Kronor under våren till att bli uttagen till VM-spel där han stod för fyra assistpoäng på sju matcher i turneringen.

I Leksands IF har Oskar Lang bland annat varit med om två avancemang till SHL, och han har vid två tillfällen blivit utsedd till årets krigare, priset som numer bär namnet Tobias Forsbergs pris.

Det nyskrivna kontraktet gäller till och med säsongen 2025/2026.

Oskar Lang om att förlänga kontraktet med Leksands IF:
-Det känns jättebra att förlänga med tre nya år. Jag tycker det är så kul att spela för Leksand och jag trivs jättebra här på alla sätt. Vi har något riktigt bra på gång den här säsongen, och jag både hoppas och tror att vi kommer fightas om guldet såväl i år som de kommande åren. Det ser jag fram emot!

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Oskar Lang:
-Oskars framfart i SHL blir bara bättre och bättre, och vi är väldigt glada att Oskar vill fortsätta i Leksand ytterligare tre år. Med sin intensitet och extrema proffsighet leder han Leksands IF utan en massa stora ord. Att alltid sätta laget först, både på och utanför isen, är Oskars signum. Han är extremt viktig för oss och att Oskar vill fortsätta i Leksand där hans hjärta finns, men också att han tror på det vi gör, är något vi känner en enorm stolthet i.

Richard Brasar