Linus Andersson ansluter - Forsberg lämnar
Publicerad: 2021-12-17
Leksands IF och Djurgårdens IF har kommit överens om ett byte av spelare där Linus Andersson ansluter till Leksands IF, medan Fredrik Forsberg går åt andra hållet och lämnar klubben för spel i Djurgården.

22-årige Linus Andersson är norrlänning i grund och botten. Ursprungligen kommer han från Arvidsjaur, där hockeyspelandet även inleddes i MG/Arvidsjaur HC. Under de senare ungdomsåren samt under sina år som junior representerade han Skellefteå AIK där han även hann med att göra 19 matcher i SHL-sammanhang. Under säsongen 2018/2019 lämnade Linus Andersson Skellefteå till förmån för HC Vita Hästen i HockeyAllsvenskan. Under sin andra säsong i Östergötland tog poängproduktionen fart rejält då han stod för 36 poäng (23+13) i HockeyAllsvenskan, och SHL-intresset lät heller inte vänta på sig. Inför säsongen 2020/2021 skrev han på för Djurgården, som han representerat sedan dess. Under tiden i Djurgården har Andersson totalt stått för 25 poäng (15+10) på 76 matcher.

I uppgörelsen med Djurgården ingår att forwarden Fredrik Forsberg lämnar Leksand för att ansluta till stockholmsklubben som han tidigare representerat som ungdoms- och juniorspelare mellan 2011-2016.

Linus Andersson om att ansluta till Leksands IF:
-Det ska bli riktigt spännande att komma till Leksands IF. Jag ska komma in och förhoppningsvis bidra med med lite spets och fart till laget.

Thomas Johansson om "trejden" med Djurgården:
-I Linus Andersson får vi en spelare med bra skridskoåkning. Han ska, och vill, använda sitt skott och har en bra storlek som han gärna använder. Han kommer också tillföra aggressivitet vilket passar vår spelstil mycket väl. Vill också passa på att tacka Fredrik för sin tid i Leksands IF och önska honom lycka till i Djurgården.

Richard Brasar