Tack för allt, Wilma Johansson
Publicerad: 2023-04-14
Damlaget
Wilma Johansson passerade, som femte damspelare i föreningens historia, 300 spelade matcher i Leksands IF under årets SM-slutspel. Nu står det dock klart att den tingsrydsfostrade forwarden lämnar Leksands IF.

Wilma Johansson kom till Leksands IF inför säsongen 2014/2015 efter att ha representerat såväl moderklubben Tingsryds AIF som Karlskrona HK säsongen dessförinnan. Sedan dess har Wilma Johansson varit Leksands IF trogen i 9 raka säsonger, och har hunnit spela 301 tävlingsmatcher för föreningen. Under dessa har Wilma Johansson stått för 150 poäng, fördelade på 65 mål och 85 assistpoäng. Utöver klubblagsspelet har Johansson representerat Sverige vid två JVM-turneringar samt gjort flertalet A-landskamper med Damkronorna.

Det senaste kontraktet med Wilma Johansson gällde över den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, och efter säsongen har Johansson meddelat att karriären kommer att gå vidare i en ny klubb. Leksands IF vill rikta ett stort tack för insatserna under de senaste nio säsongerna, och önska stort lycka till i framtiden.

Wilma Johansson om att lämna Leksands IF:
-Jag vill säga stort tack till Leksands IF och alla som följt mig och oss genom åren. Jag är oerhört tacksam att få vara en del av föreningen under mina nio säsonger och 301 matcher, men nu tar min resa tillsammans med Leksands IF slut. Jag önskar alla i och omkring föreningen stort lycka till framöver.

Richard Brasar