Årets intag hockeygymnasiet NIU pojkar
Publicerad: 2024-06-11
Hockeygymnasiet
Skolåret 2023/2024 börjar lida mot sitt slut och till nästa läsår är tio nya spelare antagna till Leksands Ishockeygymnasium, NIU.

Pojkar som börjar hockeygymnasiet NIU hösten 2024 (moderklubb inom parentes). Junioransvarige Jesper Ollas ger en kort kommentar om varje spelare.

Målvakter

Viggo Tamm (Leksands IF)
Kommentar: Stor tekniskt duktig målvakt som spelar med ett bra positionsspel. Samtidigt som han har en uppsida i att vara situationsanpassad och dynamisk.

Backar

Vilgot Lidén (SK Iron)
Kommentar: Vilgot är en back som är väldigt allround och mogen i spelet. Läser spelet bra och har en bra smartness på isen. Bra skridskoåkare som kan spela i både defensiva och offensiva roller.

Karl Almqvist (Göta/Traneberg IK)
Kommentar: Kalle är mer en offensiv back som gillar att ta initiativ med puck och även att följa med upp i anfallet. Läser spelet bra och har en bra skridskoåkning.

Joel Dahlström Collander (Falu IF)
Kommentar: Joel är en duktig tvåvägsback som är väldigt mobil i sitt rörelsemönster och har en bra blick för spelet. Han spelar smart och enkelt. Duktig i positionsspelet. Lojal till spelet och laget.

Forwards

Pax Kleffner (Skå IK)
Kommentar: Pax är väldigt allround. Han har en bra blick och ett bra passningsspel. Läser situationerna på isen bra och sätter sig ofta i bra positioner och lägen.

Leo Gürler (Åkers/Strängnäs HC)
Kommentar: Leo är skicklig med puck och kan vara väldigt kreativ. Bra känsla för spelet och är en naturlig offensiv kraft framåt.

Albin Kihlman (Åkers/Strängnäs HC)
Kommentar: Albin är en klassik lagspelare som gör allt för laget. Jobbar hårt åt båda hållen men har även näsa för att nosa upp heta lägen offensivt.

Rasmus Orenäs (IFK Ore)
Kommentar: Rasmus är en stor forward som gillar att bära puck med fart och är duktig på att skapa lägen offensivt. Stark på puck och skicklig mot sargerna.

Adam Andersson (Tullinge TP)
Kommentar: Adam gillar att vara en spelfördelare och skapa ytor till sina medspelare med sina auktioner på banan. Han är stark på puck. Trots sin storlek är han hal och svårfångad för motståndarna.

Karl Ytfeldt (Leksands IF)
Kommentar: Karl är en smart center som ofta är spelbar och som tar stort ansvar i spelet över hela banan. Bra passningsspelare. Karl är mindre till storleken men ändå väldigt modig på isen.

U16-spelare som kommer tillhöra J18-truppen:

Troy Fransson, forward (Luleå HF)

Loui Karlsson, forward (HV71)

Noel Nord, forward (Falu IF)

Jesper Ollas om årets intag till NIU:

- Känslan är väldigt bra runt intaget för den här kullen. Vi har fått ihop en grupp med olika kvalitéer och spetsegenskaper. Framförallt är varje individ väldigt driven och målmedveten med sin hockey vilket känns superbra och är en jättebra förutsättning för att vi ska kunna hjälpa dom att utvecklas och bli riktigt bra hockeyspelare, som i framtiden förhoppningsvis är aktuella för vårt A-lag (herr).

HÄR hittar du intaget till NIU Dam.

Leksands IF