Alexander Lundqvist förlänger kontraktet
Publicerad: 2023-12-24
Leksands IF kan idag meddela att backen Alexander Lundqvist valt att förlänga sitt kontrakt med klubben. Det nya avtalet sträcker sig över de två kommande säsongerna.

Den Skogsbofostrade backen anslöt till Leksands IF redan under U16-åren och har sedan dess vandrat genom juniorleden och hela vägen upp till seniorlaget. Debuten i seniorsammanhang skedde säsongen 2019/2020, en säsong då Lundqvist noterades för åtta SHL-matcher.

De senaste säsongerna har den 22-årige rumpmasen blandat spel i SHL med utlåningar till HockeyAllsvenska klubbarna Mora IK och AIK innan Alexander under årets säsong återigen spelat till sig en ordinarie plats i vårt herrlag.

Thomas Johansson, general manager, om det nya kontraktet med Alexander Lundqvist:

- Alexander är en spelare vi trott på under flera år och denna säsong har han verkligen tagit stora kliv. Hans spel är inget "fancy" utan det Alexander bidrar med är ett lugnt och tryggt spel på en hög nivå i match efter match. Därför känns det superkul att Alexander vill fortsätta hos oss i Leksands IF i ytterligare två år och att vi får möjligheten att hjälpa honom ta ytterligare steg i sin utveckling. Alexander är trots allt "bara" 22 år.

Alexander Lundqvist om beslutet att förlänga sitt kontrakt:

- Det känns oerhört ärofyllt att få fortsätta bära den vitblå tröjan i två säsonger till. Jag trivs väldigt bra i laget, organisationen och byn och ser fantastiskt mycket framemot att fortsätta spela inför Sveriges bästa fans.

Rasmus Näsman