Kasimir Kaskisuo stängs av i fem matcher
Publicerad: 2023-03-03
Leksands spelare Kasimir Kaskisuo fälls för physical abuse of officials i gårdagens match mellan Leksand och HV71 av svenska ishockeyförbundets disciplinnämnd. Hanteringen av ärendet har skett enligt de rutiner som gäller disciplinärenden säsongen

Efter slutsignalen kastar Leksands nr 31 Kasimir Kaskisuo en vattenflaska efter som träffar domaren i ryggen. Kaskisuo anmäldes för physical abuse of official.

Avstängning

Avstängning från Leksand IF:s fem (5) nästföljande matcher i SHL.

Böter

Svenska ishockeyförbundets disciplinnämnds beslut

Alla former av otillbörlig kroppskontakt mot en domare eller annan funktionär ska bestraffas med game misconduct på isen (Regel 40.1) och anmälas till disciplinnämnden. Av filmsekvensen framgår att Kasimir Kaskisuo efter slutsignal plockar upp sin vattenflaska och kastar den mot domaren som befinner sig en bit bort med ryggen mot Kasimir Kaskisuo.

Flaskan träffar också domarens huvud. Kaskisuo ska bestraffas för physical abuse of officials och ska leda till en avstängning i enlighet med beslutet ovan. Kasimir Kasimir Kaskisuo ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande faktorer:

- Agerandet är fullt medvetet, uppseendeväckande och givetvis otillbörligt, även om handlingen i sig inte innebär någon hög skaderisk.

Hela beslutet som PDF.

Så här hanteras disciplinärenden.

Så jobbar SHL:s situationsrum.

SHL