Lukas Vejdemo förstärker Leksands IF
Publicerad: 2023-06-03
Leksands IF har gjort klart med den 27-årige forwarden Lukas Vejdemo som närmast kommer från spel i Djurgårdens IF. Kontraktet som innebär att Vejdemo ansluter till Leksands IF gäller över de kommande fyra säsongerna, till och med 2026/2027.

Lukas Vejdemo kommer ursprungligen från Stockholm där han inledde sin karriär i SDE HF. Vejdemo debuterade på högsta J18-nivån redan i SDE, men då det var det dags för sina riktiga juniorår gick karriären vidare i Djurgårdens IF. I Djurgården tog Vejdemo steget från J18-spel via J20 till representationslaget i SHL där han debuterade säsongen 2014/2015. Redan säsongen därefter slog han sig som sistaårsjunior in på seniornivå och fick även känna på spel med juniorkronorna under säsongen. Även de första två senioråren för Lukas Vejdemos del tillbringades med SHL-spel i Djurgården innan han inför säsongen 2018/2019 signerade ett avtal med NHL-klubben Montréal Canadiens som han draftats av i den tredje rundan som 87:e spelare totalt 2015.

Lukas Vejdemos första säsong på nordamerikansk mark kom uteslutande att innebära spel i AHL med Laval Rockets, medan han säsongen därefter utöver fortsatt spel i Laval även fick NHL-debutera och göra sju NHL-matcher med Montréal under säsongen. Under en del av pandemisäsongen 2020/2021 återvände Vejdemo till Sverige för spel i Södertälje då säsongen i Nordamerika försenades. Säsongen 2021/2022 kom att bli den sista av fyra säsonger i Vejdemos första nordamerikanska sejour då han på nytt representerade såväl Laval Rockets i AHL som Montréal Canadiens i NHL. Under avslutningen av säsongen ådrog han sig dock en allvarligare skada vilket innebar att det skulle dröja till slutskedet av den nyligen avslutade säsongen, 2022/2023, innan Vejdemo skrev på för en ny klubb som på nytt kom att bli Djurgårdens IF. Under våren han hann med att spela 4 matcher i grundserien av HockeyAllsvenskan samt 15 matcher i det efterföljande slutspelet där Djurgården förlorade finalen mot MoDo Hockey.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Vejdemo ansluter till Leksands IF gäller över de kommande fyra säsongerna, till och med 2026/2027.

Lukas Vejdemo om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är extremt taggad och motiverad över att komma till Leksands IF. Jag har bara hört positivt om föreningen, supportrarna och byn. Jag ser verkligen fram emot nästa säsong, och eftersom jag missade en del av förra säsongen ska det blir roligt att vara med från start i år. Det känns som att det finns en bra grund att bygga vidare på från den förra säsongen. Jag har har höga förhoppningar och tror vi kan göra något riktigt bra tillsammans som lag. Leksand har något riktigt spännande på gång och det ska bli väldigt roligt att vara med på den resan de kommande säsongerna.

-Som spelare skulle jag beskriva mig som en smart tvåvägsspelare med bra spelsinne och med bra fart på skridskorna. Jag hoppas kunna bidra till laget både offensivt och defensivt.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Lukas Vejdemo:
-Det är så kul att vi lyckats knyta Lukas till oss under lång tid. Vi ville ge Lukas ett längre kontrakt för att få möjligheten att jobba med honom över tid, och då också bli en del i vår stomme in i framtiden. Lukas är en oerhört stark tvåvägscenter som har en enorm uppsida. Han kommer från en säsong med en lång skadeperiod och behöver därför få lite tid för att hinna ikapp fysiskt för att därefter fortsätta utvecklas till en svensk toppcenter. Lukas största styrkor är hans sätt att läsa spelet, att han är noggrann i defensiven och att han tar ett stort ansvar i viktiga lägen. Hans arbetskapacitet är enorm och det är en underbar karaktär och människa vi får in i vår grupp.

Richard Brasar