Målkalas för J18
Publicerad: 2023-09-19
J18
J18-laget öppnade serien på bästa möjliga sätt. En vinst på hemmaplan och åtta gjorda mål framåt.
– Vi visar vad vi går för och vad vi kan, säger Leksandsbacken Rocky Langvardt efter helgens seger mot BIK Karlskoga.

Seriepremiären är nu avklarad för Leksands J18-lag. Detta efter man slagit BIK Karlskoga med 8–2 under söndagseftermiddagen. En match där Leksandslaget tog kommandot i matchen direkt och satte dit 1–0 redan efter 42 sekunders spel.
Så här summerar Rocky Langvardt matchen:
– Vi gör en bra första period, främst de 10 minuterna i början, sen gör Karlskoga ett mål och vi går ner oss lite. I den andra perioden tar vi mycket utvisningar och det blir lite knackigt då vi spelar halva perioden i boxplay. Jag tycker ändå att vi avslutar matchen med en okej tredjeperiod.

Det här var din första seriestart i Leksands IF, hur känns det för egen del?
– Först och främst vill jag bara säga att Leksand är en skön och trevlig stad och en väldigt bra och seriös förening. Det är riktigt kul att få ta på sig en annan tröja och spela för ett nytt lag. Jag tycker det känns bra för min egen del Jag har hittat mitt lugn så att jag kan spela det spelet jag vill, säger Rocky.

Härnäst för J18 väntar matcher torsdag och söndag denna vecka. Man börjar borta under torsdagskvällen mot Västerås där pucken släpps 19:00 i ABB Arena Nord, innan det bär av hemåt för match under söndagen mot Borlänge HF i Tegera Arena där pucken släpps 15:30. Fri entré gäller!
– Det gäller att vi spelar vårt spel och kommer igång bra. Vi måste vara taggade med en hög energi från start och vara tydliga i det vi gör, så ska det nog gå vägen för 6 poäng, säger Langvardt.

Någon du tycker man ska hålla ett litet extra öga på?
– Torkel Jennersjö. Han har börjat bra med många poäng och har gjort ett bra jobb som center.

MATCHFAKTA
Leksands IF – BIK Karlskoga 8–2 (5-1,1-1,2-0)
Leksands Mål:
Torkel Jennersjö 2, Melvin Novotny 2, Olle Därth, Tinus Luc Koblar, Axel Brisell, Adam Lorentzi.

Marcus Gidlöf