”Viktig roll befäst, för Leksand och Dalarna”

Publicerad: 2024-06-03
Idag släppte Högskolan Dalarna sin undersökning där Leksands IF:s påverkan på omgivningen, lokalt och regionalt, utforskats.

”I den omfattande undersökningen har vi fått en del viktiga svar på vilken betydelse föreningen har, på flera olika plan”, säger en glad Andreas Hedbom, klubbdirektör. Att Leksands IF är en viktig motor för Leksand och Dalarna, det visste vi sedan tidigare. Den nya undersökningen blir snarare ett kvitto på verksamhetens betydelse. ”Under perioden september 2023 till april 2024 besöktes Tegera Arena av över 168 000 besökare under våra SHL-matcher, till detta kommer alla andra typer av evenemang inom ishockeyn (SDHL, Ungdom etc), konserter och konferenser av olika slag. Vi är en stor och viktig evenemangsaktör i Dalarna under höst, vinter och vår, och det är förstås något som vi både är stolta över och känner ett ansvar i. Vi vet vad den här verksamheten är värd, så även emotionellt. Kort sagt, vi gör skillnad för både samhälle och människor.”

Ett utdrag ur undersökningen visar bland annat:
-Leksands IF:s verksamhet generar skatteintäkter på 57,4 miljoner kronor per år, varav en del hamnar hos Leksands kommun.

-Verksamheten har de senaste tre åren köpt varor och tjänster av företag i Dalarna för drygt 132 miljoner kronor. -Inköp för ungefär 69 miljoner kronor har gjort hos lokala Leksandsföretag under samma tidsperiod.

-Den turistekonomiska omsättningen från hemmamatcherna i SHL inklusive slutspel föregående säsong uppskattades till 21,33 miljoner kronor i Leksands kommun (17,36 miljoner kronor om man räknar bort konsumtionen från invånare i Leksands kommun, vilket är det som främst presenteras i studien). Den turistekonomiska omsättningen i övriga Dalarna uppskattas till 3,9 miljoner kronor.

-Den turistekonomiska omsättningen från damernas matcher i SDHL uppskattas till cirka 145 000 kronor i Leksands kommun och ca 30 000 kronor i övriga Dalarna.

-Den turistekonomiska omsättningen från hockeyskolan uppskattas vara 5,36 miljoner kronor i Leksands kommun och cirka 600 000 kronor i övriga Dalarna.

-Den ekonomiska effekten från hockeyskolans elever uppskattas till 5,05 miljoner kronor och den ekonomiska effekten från samverkansavtalen som skrivs med kommunen uppskattas till 4,13 miljoner kronor. Den totala ekonomiska effekten från hockeygymnasiet uppskattas bidra med till 9,18 miljoner kronor till Leksands kommun (i detta belopp ingår även kostnaderna som Leksands gymnasium har för att driva hockeyverksamheten och kostnaderna för eleverna från Leksands kommun som går på hockeygymnasium utanför Leksand).

-Totalt beräknas den ekonomiska effekten från hemmamatcherna, hockeyskolan och hockeygymnasiet vara 31,9 miljoner kronor om man inkluderar slutspelsmatcherna (efter att ha räknat bort utgifterna på 7,8 miljoner kronor kopplade till hockeyskolan, hemmamatcherna och hockeygymnasiet).

-Konsumtionen från besökare till hockeyskolan, hemmamatcherna och eleverna på hockeygymnasiet och deras besökare beräknas skapa 18 arbetstillfällen i Leksands kommun varje år. Den totala ekonomiska effekten i övriga Dalarna uppskattas till 4,64 miljoner kronor.

Under varje hockeysäsong engageras också det lokala föreningslivet i Leksand för att hantera kiosker i arenan och parkering i anslutning till Tegera Arena. Totalt tilldelas föreningarna 600 000 kronor för dessa servicetjänster.

Andreas Hedbom välkomnar den nya undersökningen från Högskolan Dalarna.
”Vi är ett stort företag i en liten kommun. Det är fantastiskt att med siffror få det vidimerat, hur vi år efter år har en verksamhet som spiller över på så många olika plan och utgör en så viktig kraft för vår närmiljö.”

Värt att notera: Modellen som använts för de ekonomiska analyserna har inte räknat med någon multiplikatoreffekt, vilket gör att det är rimligt att anta att nya pengar som kommer in cirkulerar vidare i ekonomin och skapar en än högre omsättning.

Här finns en länk till hela undersökningen: