Här är damlagets kaptensgrupp
Publicerad: 2023-09-20
Damlaget
Fem spelare tar plats i kaptensgruppen där forwarden Anna Purschke blir ny lagkapten.

De fem spelare som utgör kaptensgruppen är Anna Purschke, Ella Albinsson, Taylor Leech, Lore Baudrit och Emma Polusny.

Jordan Colliton om valet av kaptener:

- Årets kaptensgrupp bidrar med flera olika komponenter och perspektiv där tre av spelarna är kvar sedan förra säsongen samt att Lore och Taylor är nya in i laget. Jag tror att dessa fem spelare besitter olika typer av ledarskap vilket är något vår grupp kommer få chansen att luta sig mot under säsongen. Samtliga som ingår i kaptensgruppen står för värden som vi vill att hela vårt lag ska leva efter varje dag.

- I Anna har vi en person som alltid spelar för laget, som ställer upp till hundra procent på vår process och som varje dag lyfter personer i sin omgivning såväl på som utanför isen. Annas närvaro i en grupp bidrar till att alla runtomkring henne vågar tro på sig själva och att man är viktig för laget. Hon tar dessutom stort ansvar och ställer höga krav på både sig själv och sina lagkamrater. Vi känner oss väldigt lyckosamma med att ha en person som Anna som lagkapten denna säsong.

Som Colliton var inne på tidigare tar två av säsongens nyförvärv, Lore Baudrit och Taylor Leech plats i kaptensgruppen. Kvar från förra året finns även Ella Albinsson och Emma Polusny.

- Med Lore och Taylor får vi två olika typer av ledarskap. Lore har mycket erfarenhet från SDHL sedan tidigare samt flera års erfarenhet från landslagsspel med Frankrike. Lore personifierar professionalism, något som hjälper hennes lagkamrater att växa. Taylor är ny i SDHL men är väldigt social och energisk, en person vi snabbt märkte kände sig trygg i sin nya miljö här i Leksand. Taylor är en bra förebild för vårt lag med sin positiva och lösningsorienterade inställning, något som kommer hjälpa vårt lag att växa.

- Ella och Emma är båda två viktiga röster i kaptensgruppen och laget. Det är två personer som bryr sig väldigt mycket om sina lagkamrater och vad som är bäst för såväl individen som för laget. Båda två tävlar stenhårt varje dag och har en stark vilja att hela tiden bli bättre. Vi ska vara stolta att vi har spelare och människor som Emma och Ella som representerar Leksands IF.

Rasmus Näsman