Anna Purschke förstärker Leksands IF
Publicerad: 2022-06-20
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den kanadensiska forwarden Anna Purschke som närmast kommer från spel i Mount Royal University. Kontraktet med Purschke gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

24-åriga Anna Purschke kommer ursprungligen från Sherwood Park, Alberta, i Kanada. Under de sex senaste säsongerna har Purschke representerat Mount Royal University i den kanadensiska universitetsligan USports. I Mount Royal har Purschke de senaste säsongerna spelat under Leksands IFs nya huvudtränare Jordan Collitons ledning. Under sina säsonger i Mount Royal University har Anna Purschke spelat 132 matcher i ligan och slutspel, och under dessa stått för 49 poäng (27+22).

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Anna Purschke ansluter till Leksands IF är skrivet över den kommande säsongen, 2022/2023.

Nyförvärvet Anna Purschke om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt glad över att ansluta till Leksands IF. Att få spela på den högsta nivån i SDHL för ett lag som Leksand är en stor ära och jag längtar efter att få träffa alla lagkamrater. Som hockeyspelare vill jag spela ett snabbt spel med massor av energi. Mitt breda register med spelsinnet och snabba avslut som spets är delar jag vill tillföra till laget tillsammans med en rejäl tävlingsinstinkt och attityd.

-Jag har fått lära mig att Leksands IF är en förening med stark historik och kultur med ambitionerna att vinna ett mästerskap. Det finns mycket talang i spelartruppen, och laget har bra ledning och personer runt truppen. Med supportrarnas uppbackning ser jag verkligen fram emot att få komma igång.

Alexander Bröms om nyförvärvet Anna Purschke:
-Jordan har coachat Anna de senaste säsongerna och vi har därigenom fått goda referenser. Jag har också utnyttjat andra kontakter i Kanada som sett Anna på nära håll. Anna är en smart spelare som kan spela i hög fart, hon har ett bra skott och är en spelare som sätter laget i första hand. Vi ser Anna som ett riktigt bra nyförvärv till kommande säsong.

Richard Brasar