Marcus och Martin förlänger
Publicerad: 2023-04-18
Leksands IF har kommit överens med de båda anfallarna Martin Karlsson och Marcus Karlberg om kontraktsförlängningar som i båda fallen sträcker sig över de två kommande säsongerna, till och med 2024/2025.

Martin Karlsson

Martin Karlsson kom till Leksands IF från moderklubben Smedjebacken HC redan som U16-spelare säsongen 2006/2007. Två år senare kom han att debutera i föreningens representationslag i HockeyAllsvenskan med galler på hjälmen som junior. Karlssons första sejour i Leksands herrlag blev treårig innan han under säsongen 2011/2012 via en kortare tid i Borlänge HF hamnade i Almtuna IS. Efter tre och en halv säsong i AIS återvände dock Karlsson till Leksands IF och har sedan dess varit föreningen trogen.

Martin Karlsson har spelat 12 säsonger i föreningens representationslag och har fram till dags datum spelat 595 tävlingsmatcher för Leksands IF i SHL, HockeyAllsvenskan och Champions Hockey League. På Martin Karlssons meritlista finns bland annat dubbla avancemang till högsta serien med Leksand (15/16 samt 18/19). På landslagsnivå har han representerat Sverige i samtliga juniorlandslag och spelat ett J18-VM för småkronorna.

Martin Karlsson om att förlänga med Leksands IF:
-Det känns såklart bra att vara kvar i Leksands IF. Det är här jag vill vara och det är kul att fortsätta vara med på resan vi inlett de senaste åren. Förberedelserna för nästa säsong är redan igång, och jag ser mycket fram emot den. Vi är inte alls nöjda med hur förra säsongen slutade och vi ska jobba stenhårt för att det ska bli en lång och framgångsrik säsong.

Marcus Karlberg

Marcus Karlberg är född och till stor del uppvuxen i Leksand. Detta till trots är det schweiziska EHC Kloten som är Karlbergs moderklubb. Karlberg har tillbringade hela sin juniortid i Leksands IF och gjorde under hela resan från U16- till J20-laget sig känd som en starkt poängproducerande spelare. Sitt riktiga steg in i seniorhockeyn tog Karlberg säsongen 2018/2019 då han representerade Leksands IFs representationslag på herrsidan vid 56 matcher i HockeyAllsvenskan och efterföljande kvalspel där han under dessa stod för 15 poäng (5+10). Under den efterföljande säsongen lånades Karlberg inledningsvis ut till AIK i HockeyAllsvenskan, men återvände till Dalarna redan efter fem matcher i solnaklubben. På hemmaplan stod Karlberg sedermera 13 SHL-matcher under vintern 2019/2020.

Inför säsongen 2020/2021 lånades Marcus Karlberg ut till HC Vita Hästen där han spelade 29 matcher i HockeyAllsvenskan under höstsäsongen innan han återvände till Dalarna för att avsluta säsongen i Borlänge HF. Även säsongen 2021/2022 representerade han Borlänge HF innan han inför den nyligen avslutande säsongen återvände till Leksands IF där han under hösten och vintern spelade 52 tävlingsmatcher i den vitblåa tröjan.

Marcus Karlberg om att förlänga med Leksands IF:
-Det är otroligt kul. Jag hade inte riktigt räknat med att förra säsongen skulle gå så pass bra för mig, utan tanken var egentligen att bli utlånad från start. Sedan flöt det på och ju mer jag fick spela kände jag en större trygghet. Att jag får chansen att bli kvar två ytterligare år känns väldigt, väldigt bra. Det är den här föreningen jag håller kär av hela mitt hjärta och det är här jag vill vara. Vi hade alla chanser att gå mycket längre än vad vi gjorde den här säsongen, och det i sig blir lite av en boost och en morot för alla oss. Nästa säsong ska vi gå betydligt längre och vara med och kriga om guldet.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om att förlänga med Martin Karlsson och Marcus Karlberg:

-När vi får möjligheten att bygga Leksands IFs kultur framåt så skall självklart Martin och Marcus vara med. Att vi får behålla både Martin och Marcus känns riktigt bra, inte bara för att de kan Leksands IF och varit en stor del under ett antal år utan också för att det är två duktiga hockeyspelare och bidrar till den stomme vi byggt och fortsätter bygga in i framtiden. Martin bidrar med sin professionella inställning, gör jobbet varje dag vilket smittar av sig på övriga samt något vi i Leksand vill stå för. Martins arbetskapacitet är enorm, han gillar det fysiska spelet och är extremt laglojal i alla lägen.

-Marcus har fler växlar i sig. Han är ung, har farten, skottet, modet och tekniken för att kunna fortsätta utvecklas i SHL. Marcus har tagit stora kliv under förra säsongen och det finns inget som tyder på att han inte skull kunna ta ytterligare steg i sin utveckling

Richard Brasar