Hallå där, Max Véronneau
Publicerad: 2023-05-18
Max Véronneau var under säsongen 2022/2023 tjänstledig från sitt kontrakt med Leksands IF för att representera San Jose Sharks organisation. Från den 1 maj är kontraktet i Leksand återaktiverat, och vi passade på att ta en pratstund med den återvändande forwarden.

Max Véronneau stod för en succésäsong i den vitblåa tröjan 2021/2022 då han stod för hela 60 poäng (34+26) på 51 SHL-matcher och blev en stor favorit hos många av supportrarna kring Leksands IF. Att intresse från NHL-håll skulle finnas var inte oväntat, och för drygt ett år sedan stod det också klart att San Jose Sharks organisation signerade honom på ett singelårskontrakt, där han dock uteslutande kom att representera San Jose Barracuda i AHL. Trots att vintern om att kantas av en hel del skadebekymmer för Max Véronneau ser han tillbaka med en stor portion glädje på säsongen.

-Den gångna säsongen i San Jose var svår på grund av skador. Trots det var det en fantastisk upplevelse och jag trivdes verkligen, men att behöva hantera en större skada under större delen av säsongen var ganska svårt, berättar Max Véronneau.

Skadesituationen har givetvis kommit att hämma såväl antalet spelade matcher som den offensiva produktionen för Max under säsongen. Skadekänningarna har sitt ursprung i den skada han ådrog sig i den sista grundseriematchen mot Brynäs våren 2022, men han har nu genomgått en operation och är på väg tillbaka mot att vara återställd till den nya säsongen drar i gång.

-Skadorna gjorde det så klart svårare att spela den hockey jag vet att jag kan spela. Tack och lov är jag för närvarande under rehabilitering som går framåt för fullt och förhoppningsvis kan jag återvända med full hälsa till starten av nästa säsong.

Haft bra koll på Leksands IF

Att Max valde att ta chansen att försöka slå sig in i NHL var det nog få i Leksands supporterskara som protesterade mot, trots att det så klart var ett stort tapp såväl sett till kunnande i lagbygget som på ett känslomässigt plan för många. Det råder dock inga tvivel om att Max själv sätter en stor stolthet i att representera Leksands IF och att han ser fram emot det, förutsatt att inget nytt NHL-avtal signeras för hans del.

-Precis som för alla hockeyspelare är även min dröm såklart att vara i NHL, men jag älskade verkligen min tid i Leksand och det skulle vara en ära att få spela för Leksands IF igen. Om jag åker tillbaka till Leksand den kommande säsongen kommer jag att vara väldigt exalterad över att få spela för en så fin organisation och för alla supportrar igen.

Max berättar även att han följt lagets framfart under den gångna säsongen, och att han även haft ganska tät kontakt med många av sina tidigare kollegor och lagkamrater.

-Jag har varit i kontakt med några av mina lagkamrater i Leksand samt även Thomas Johansson och Christer Siik under säsongen. De har varit fantastiska i att stämma av med mig för att veta hur jag mår och önskat mig lycka till med min återhämtning. Självklart har jag även haft koll på laget under säsongen då jag har många fina vänner i Leksand. Det har varit jättespännande att följa matcherna och resultaten härifrån.

Prisad som SHLs bäste spelare

Max Véronneau röstades efter säsongen 2021/2022 fram till den mest värdefulle spelaren i hela SHL, och fick mottaga priset i samband med SHL Awards för drygt ett år sedan. Max berättar att han är stolt över utmärkelsen, men lyfter inte minst fram spelarna runtomkring sig.

-Det var en stor ära att vinna priset som MVP i SHL. Jag hade självklart inte kunnat lyckats ända dit utan hjälp av mina lagkamrater, och jag är väldigt tacksam för den säsongen vi hade. Från och med nu är dock hela mitt fokus på att komma tillbaka till full hälsa inför säsongen så att om jag återvänder kunna hjälpa Leksands IF att tävla om mästerskapet.

Det är dock inte bara lagkamraterna och ledarna runt laget som förtjänar att uppmärksammas i samband med det ärofyllda priset, menar Max.

-Supportrarna i Leksand är några av de bästa fans jag någonsin spelat inför. Det var en fantastisk upplevelse i varje match, och det var så roligt att spela för dem. Även alla som stöttat mig och oss har en stor del i en sådan utmärkelse, helt klart.

Avslutningsvis, hur ser du på lagbygget och möjligheterna inför den kommande säsongen för Leksands IF?

-En stor del av grunden i laget är densamma som när jag var i Leksands IF senast så jag förväntar mig att laget kommer att vara bra nästa säsong. Jag vet att Thomas Johansson och Christer Siik är mycket stolta över sitt jobb och jag är säker på att de kommer att fylla de återstående luckorna på ett bra sätt och bygga ett mycket starkt och konkurrenskraftigt lag inför den kommande säsongen, avslutar Max Véronneau.

Richard Brasar