Filip Cederqvist till Leksands IF
Publicerad: 2022-04-27
Leksands IF har gjort klart med den 21-årige forwarden Filip Cederqvist som närmast kommer från spel i Djurgårdens IF. Det nyskrivna kontraktet med Filip Cederqvist gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Filip Cederqvist kommer ursprungligen från Skara där han inledde hockeyspelandet i Skara IK där han spelade under sina år som ungdomsspelare, och innan hockeygymnasiestudierna inleddes i Västerås hann Cederqvist även representera moderklubben i såväl junior- som seniorlaget i Division 3. Det första året som junior spenderade Cederqvist i Västerås IK innan han inför andra junioråret flyttade söderut till Växjö Lakers. Under de tre säsongerna i Växjö Lakers gjorde sig Cederqvist känd som en starkt poängproducerande spelare på juniornivå och kom även att slå sig in på SHL-nivå i Växjö Lakers.

Inför säsongen 2020/2021 valde dock Filip Cederqvist att fortsätta karriären de knappa fem milen söderut då han skrev på för Tingsryds AIF i HockeyAllsvenskan. I Tingsryd fick Cederqvist sitt poängmässiga genombrott på seniornivå då han stod för 36 poäng (9+27) på 51 matcher i HockeyAllsvenskans grundserie, vilket inte gick SHL-klubbarna obemärkt förbi. Inför säsongen 2021/2022 gick karriären således vidare i Djurgårdens IF där han under den innevarande säsongen fortsatte sin fina poängproduktion med ett facit på 34 poäng (15+19) på 53 matcher med kvalspelet inräknat.

Filip Cederqvist om att ansluta till Leksands IF:
-Jag ser en bra möjlighet att kunna ta nästa steg i min karriär genom att skriva på för Leksand. Jag ser fram emot nästa säsong och hoppas att vi kan ta en plats högt upp i tabellen, och det hade varit roligt att få uppleva ett SM-slutspel igen. Jag kommer bidra med energi samt offensiv kraft till Leksands IF och vill utveckla mitt målskytte vidare.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Filip Cederqvist:
-I Filip får vi en kraftfull och oöm spelare som besitter ett bra spelsinne, bra skridskoåkning och en förmåga att göra mål. Filip är stark på pucken, gillar fysisk ishockey och vill ta sig till mål både med och utan puck. Filip var en spelare som verkligen stack ut i SHL förra säsongen och det är riktigt kul att Filip vill fortsätta sin utvecklingsresa med oss i Leksands IF.

Richard Brasar