Skadeuppdatering herrlaget
Publicerad: 2023-08-09
Herrlagets första träningsmatcher står på agendan denna vecka då det blivit dags för årets upplaga av Strömstad Hockey Classic där Färjestad BK och Frölunda HC står för motståndet. Till dessa matcher saknas ett par namn i truppen vilka General Manager Thomas Johansson och fysioterapeuten Emilia Backman berättar mer om.

Sedan herrlagets återsamlades efter sommaren har huvudtränare Björn Hellkvist saknats på grund av en operation. Hellkvist kommer därför inte följa med laget till Strömstad.

- Björn behöver ha närheten till Lund och sitt läkarteam ett tag till. Just nu jobbar läkarna med att finjustera olika delar för att få allt att kännas bra så han kan komma tillbaka till Leksand. Jag pratade med Björn häromdagen och han berättade att allt har gått superbra men han var inte 100 procent redo att lämna Skåne. Vi hoppas att Björn är i full gång inom en snar framtid, förhoppningsvis inom ett par veckor. Björn var i Leksand under sista veckan i juli och tillsammans med övriga i tränarteamet bestämde man planen som skulle gälla under tiden som Björn är frånvarande, säger Thomas Johansson.

Bland spelarna finns fyra namn på frånvarolistan vilka Emilia Backman berättar närmre kring.

Matt Caito

- Matt har ännu inte inlett sin träning på is men är inte långt ifrån att få börja. Han följer sin rehabiliteringsplan väl men vi kan i dagsläget inte säga exakt när han väntas vara redo för spel.

Max Véronneau

- Max befinner sig något längre fram i sin rehabilitering men tränar fortsatt på egen hand ute på isen. Förhoppningen är att Max ska kunna träna fullt ut med laget lagom till seriepremiären.

Justin Kloos

- Justin tränar även han individuellt på is och följer likt ovan nämnda spelare sin rehabiliteringsplan väl. Förhoppningen för Justin är att han ska kunna träna för fullt innan september.

Martin Karlsson

- Martin följer också sin rehabiliteringsplan väldigt väl men vi räknar inte med något spel innan jul, säger Emilia Backman och tillägger.

Veckans matcher spelas på torsdag mot Färjestad och på fredag mot Frölunda. Hur du ser samtliga av försäsongens matcher hittar du HÄR.